Конфликтът между САЩ и Европа по отношение на тарифите застрашава трансатлантическия бизнес на стойност 9,5 трилиона долара годишно, предупреди Американската търговска камара в ЕС (AmCham EU), цитирана от агенция Ройтерс.
AmCham EU, чиито над 160 члена включват Apple, ExxonMobil и Visa, показа в годишния си доклад за трансатлантическата икономика задълбочаване на отношенията, достигащи рекордни нива през 2024 г. от 2 трлн. долара при търговията със стоки и услуги.
В доклада обаче се говори за 2025 г. като година на обещания и опасности за най-големите търговски отношения в света.
През изминалата седмица Вашингтон наложи мита върху стоманата и алуминия, докато ЕС изготви планове за ответни мерки, а президентът Доналд Тръмп заплаши с 200% мита върху виното и спиртните напитки от Европейския съюз.
Тръмп се противопоставя на дефицита в търговията със стоки на САЩ с ЕС, въпреки че в услугите има американски излишък, като същевременно призова производителите да произвеждат в Америка.
AmCham каза, че търговията е само част от трансатлантическата търговска дейност и че истинският еталон са инвестициите.
"Противно на общоприетото схващане, повечето американски и европейски инвестиции се насочват едни към други, а не към по-евтини нововъзникващи пазари", се посочва в доклада.
Продажбите на чуждестранни филиали на САЩ в Европа са четири пъти повече от износа на САЩ за Европа, а продажбите на европейски филиали в Съединените щати са три пъти по-високи от европейския износ.
AmCham предупреди, че ефектите от търговския конфликт между САЩ и ЕС могат да навредят на тези близки връзки.
Водещият автор на доклада Даниел Хамилтън каза, че може да бъде засегната вътрешнофирмената търговия, съставляваща около 90% от търговията на Ирландия и 60% от търговията на Германия.
Има също така риск митническата война да се разпространение в търговията с услуги, потоците от данни или енергията, като се има предвид, че Европа разчита на вноса на втечнен природен газ (LNG) от САЩ.
Американските и европейските компании имат взаимосвързани вериги на стойност, за да бъдат конкурентоспособни в световен мащаб, като например автомобилите на немската компания BMW, изнасяни от САЩ.