Дуалната система е форма на обучение в средното образование, в която същевременно се натрупва и практически опит. Тя включва професионално обучение, което се осъществява паралелно на две места - в професионално училище и в предприятие.
У нас дуалната система на обучение се прилага от 2015 г., но сега за първи път със законодателни изменения се въвеждат мерки за системна подкрепа на работодателите, сключващи договори с ученици за обучение чрез работа.
През настоящата учебна година над 11 200 ученици се обучават в дуална форма, а повече от 620 фирми си партнират с образователните институции. Сред тях е Варненската търговска гимназия „Георги Раковски“, където паралелката е една с 26 ученици, а специалността е „търговия“ с професия „икономист“.
Децата излизайки от училище не са подготвени за това, което ги очаква, а след училището ги очакват дисциплина и отговорност към самите себе си, коментира за Радио Варна директорката на училището Жечка Георгиева. 9 са работодателите, с които гимназията работи тази година.
За първа година договор са сключили с варненска фирма, част от национална верига за аксесоари за мобилни телефонни устройства. Все по-трудно се намира качествен персонал и това е една от основните причини фирмата да потърси кадри още от училище и да ги обучи, коментира избора си управителят на фирмата Георги Недялков.
Христо Демиров завършва средно образование тази година. Дуалното обучение избира, защото му се струва, че е нещо различно и по-интересно от стандартната форма на обучение и не съжалява. На училище е в понеделник и вторник, а в дните до петък е на работа. Работи от 10 до 18 часа в магазин за обувки, където приема, подрежда стока и обслужва клиенти.
Людмила Василева е също дванадесетокласничка и работи в голям хранителен магазин. Задълженията й са да зарежда стоки и да обслужва клиенти.
Учениците, които се обучават в дуална форма придобиват самочувствие в добрия смисъл на думата, чувстват се самостоятелни и стават малко по-дисциплинирани, коментира директорката Жечка Георгиева. Ползата за тях е, че започват да управляват времето си, допълни тя.
Директорката е категорична, че ако има възможност в училището да се разкрие още една паралелка с дуална форма на обучение, това ще бъде направено.