Народните магазини - това беше умел пиар ход, за да разфокусират от проблемите от бюджета с една конкретна точка от бюджета, която я стане, я - не.
Така социалният психолог доц. Николай Димитров коментира обещаните евтини магазини в интервю пред БНР.
А от обещаната евтиния народното творчество роди в мрежата песни и вицове, възпяващи народните магазини.
"Иронията на народния гений е призната. От една страна си носим нагласата във всичко да се съмняваме, а когато съмненията са очевидни, няма как да не признаем гения на народа.
Убеден съм, че това е кръгъл популизъм. И не знам дали вносителите на това предложение си дават сметка, че нямам как да се случи. Освен причините, изброени от хората по малките селища, се пропуска, че голяма част от помещенията на пощите се водят в съсобственост с фирмата БТК.
Ако в София разпределиха имотния ресурс, в Пловдив още има проблем с разпределението на сградата на Централна поща. Има много сгради, обявени за продан", каза социалният психолог.
Според него това е любопитно решение - да се фокусира вниманието на обществото, защото това дава надежда и измества фокуса за урегулиране на цените във веригите:
"Идеята е да има известен хоризонт, нещо да стане и той да не е фиксиран във времето, така че в един момент да забравим какво са ни обещавали".
Доц. Димитров обясни и нагласата на българина от гледна точка на народопсихологията:
"Като цяло, ако говорим за масата, си носим тази черта на негативното мислене и това магично заклинателно говорено, "ако кажа, че ми е добре, да не ми завиди и да ме урочаса, нека му кажа, че съм зле". Ние упорито казваме, че сме зле, за да се предпазим от ирационални външни сили."
Психологът е убеден, че българинът не повярва на депутатите за народните магазини.
"Това народно творчество е една вербална агресия и показва отношението към тази идея, и усилията на политиците да демагогстват и да изразяват популистки идеи", заяви той.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.