Оптимизмът сред главните финансови директори на американските компании спадна през първото тримесечие, тъй като тарифните рискове и несигурността започнаха да помрачават перспективите сред бизнес ръководителите, които първоначално бяха подкрепени от изборната победа на президента Доналд Тръмп, сочи проучване на две банки от Федералния резерв и на Университета "Дюк", съобщава Ройтерс.
По скала от 0 до 100, средният оптимизъм сред около 400 финансови директори, които по принцип са ключови играчи в решенията за корпоративни разходи, инвестиции и ценообразуване и които могат да повлияят на посоката на икономиката, спадна от високите за ерата на коронавирусната пандемията 66 пункта в края на миналата година до 62,1 през текущото тримесечие.
Индексът се срина до 50,5 пункта по време на пандемичния скок на инфлацията, но след това се повиши до около 60, преди да скочи с нови 6 пункта след избирането на Тръмп.
Само един сектор, строителството, показа нарастващ оптимизъм оттогава насам, като съответният индекс се повиши до 66,6 от 68,0 пункта. Оптимизмът сред финансовите директори в производството обаче, секторът, на който Тръмп каза, че ще помогне чрез налагането на мита за вноса, спадна от 66,6 на 61,6 пункта.
Спадът изглежда свързан с нарастващите опасения относно несигурното въздействие на митата и усилията на Тръмп да пренареди световната търговия. Сега финансовите директори очакват по-бавен икономически растеж и по-високи цени, отколкото в края на миналата година.
"Несигурността и търговската политика очевидно са в съзнанието на финансовите директори", посочи Соня Равиндранат Уодъл, вицепрезидент и икономист във Федералната резервна банка на Ричмънд.
"Не само, че почти една трета от респондентите съобщават за загриженост относно тарифите, но тези респонденти имат значително по-нисък оптимизъм, по-ниски очаквания за растеж на БВП, по-ниски очаквания за растеж на приходите и заетостта и по-високи очаквания за ръст на цените през 2025 г.", добави тя.
Проучването сред финансовия директор на компаниите след резултатите от последното проучване на Conference Board за потребителските нагласи, които се влошиха през март до четиригодишно дъно, като домакинствата се страхуваха както от рецесия, така и от по-висока инфлация.