Това каза пред БНР Димитър Георгиев – финансист и анализатор на международните пазари.
"Този път всичко изглежда реално. Изглежда, че не е просто тактика за преговаряне и намерения, а подписан документ."
Решението на американския президент да наложи мита от 25% върху вноса на всички автомобили в САЩ е базирано на проучване от първия му мандат, уточни финансистът.
"Тези мита ще влязат в сила и ще останат доста дълго време, което не е добра новина за никого."
Предстоят намален износ от Европа за Америка, поскъпване на колите в САЩ, по-труден внос и достъп до авточасти. И за самите американски компании няма да е добре, защото основното производство на "Дженеръл мотърс" например е в Мексико и митата ще ударят и тях, коментира Димитър Георгиев.
Пазарът на автомобили е силно глобализиран. Най-реномираните европейски луксозни брандове произвеждат свои автомобили в САЩ. Япония е традиционен износител на автомобили в САЩ от десетилетия – техните марки са много популярни там, отбеляза той.
България ще е силно засегната, защото имаме спомагателни производства на части за автомобили, обясни експертът.
Поскъпването в най-огромната му част ще бъде поето от американския гражданин. Той ще бъде ударен и ще е най-ощетен. Може да очакваме рязък скок в цените на автомобилите – 10-20%, буквално от днес за утре, включително за автомобилите втора употреба, заяви Георгиев. По думите му, в Европа процентът на поскъпване ще е едноцифрен, а това ще се случи "по-плавно" в следващите месеци.
Като види ясните негативни ефекти, след 1-2 години Тръмп може да преосмисли позицията си, допуска обаче Димитър Георгиев.
Митата и деглобализацията водят до всеобща инфлация, обобщи той.
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.