Природата щедро я бе дарила с уникален, рядко срещан глас – колоратурно мецосопрано. С наситени ниски тонове и искрящи височини, а умопомрачителните колоратури оставяха публиката без дъх. Добавете към това лекота и елегантност на фразата, кристален тембър, музикалност и буен пламък и ще разберете защо Тереза Берганца влудяваше феновете на най-престижните световни сцени в продължение на десетилетия. "Росини е моята техника, а Моцарт – моят стил", твърди феноменалната прима и не крие пристрастията си към тези автори.
Тереза Берганца е родена на 16.03.1935 в Мадрид. Завършва тамошната консерватория, а през 1957 е оперният дебют като Дорабела в Cosi fan tutte на фестивала в Екс ан Прованс. Следващата година в Глайндборн вече е знаменитост в друг Моцартов шедьовър – "Сватбата на Фигаро".
Десетилетие по-късно красивата испанка покорява и публиката в Метрополитън опера отново в ролята на Керубино с вокално съвършенство, подкупваща лекота и изящество. "Спомням си първите стъпки с Джулини, Караян и Силвио Варвизо… Репетирахме в малка зала с пианист. Диригентът напътстваше певците. Подчертаваше особеностите на стила, уточняваше темпото… След това репетирахме на сцената, акомпанирани само от пианист. Никой диригент не би позволил на режисьора да ни наложи каквото и да било.А днес е тъкмо обратното – в Екс ан Прованс, Виенската опера или пък в МЕТ! Певците се появяват два дни преди премиерата и… режисьорът им диктува какво трябва и какво не трябва да правят. Това е пагубно! Отказвам да поема роля, ако не са осигурени поне 20 репетиции." Има ги Тереза Берганца на фестивала в Единбург през 1977, когато триумфира като Кармен – изкусителна, непримирима, на чийто чар не би устоял никой мъж! Страст, свободолюбие и типична средиземноморска елегантност и чувственост се преплитат в трудно обяснимо съвършенство. Откриваме го в детайлите, в изумителното фразиране и темброво богатство. Караян нарича Берганца "най-добрата Кармен на нашето време".
Специалисти изтъкват изключителния ѝ принос за възраждането на стила bel canto. Твърдят, че възвръща истинското звучене на Розина, а също Пепеляшка или пък Изабела от "Италианката в Алжир". Росини отваря пред Тереза Берганца тежките потри на Миланската скала – през 1958 участва в спектакъл на "Граф Ори". Следващата година изгрява звездата ѝ като Розина в Ковънт Гардън, а в печата се появява следното: "Изумителна вокална техника, гъвкавост, сила, изразителност…Тереза Берганца извайва образа на Розина с пленителна непосредственост. Чака я бляскаво бъдеще…" Сбъдват се предсказанията на специалистите и Тереза Берганца покорява целия свят с оперите на Росини.
"Черпя сили от морето, природата и най-вече от небесата, които се простират над нас като огромна партитура. Часове, понякога години може да са посветени на една единствена вечер… Музиката ти се подчинява, когато се освободиш от всичко научено", вярваше Тереза Берганца. Бе прекрасна камерна певица.
Гостува и у нас през 2002 година. Отдаде без остатък всичко научено през годините на младите: Отиде си от този свят през май 2022.
В съботната вечер (29 март, от 21.30 часа) ще си припомним някои от култовите роли на Тереза Бреганца в опери на Росини, Бизе, Моцарт, Глук и Де Файя.
Снимки - teresaberganza.com, @bravaberganza