Над 76 200 граждани са потърсили помощ, съвет, защита или подкрепа от институцията на омбудсмана през 2024 г. Това става ясно от Годишния доклад на институцията, който бе внесен днес в Народното събрание.
И през 2024 г. традиционно най-много остават сигналите и жалбите на гражданите по въпроси, свързани с нарушени потребителски права, като те са над 33% от всички, постъпили в институцията през изминалата година. Гражданите се оплакват от услугите на електроенергийните дружества, ВиК и мобилните оператори, топлофикация, банките.
Следват сигналите за нарушени социално-икономически права (17,60%) и за нарушено право на собственост (11%).
Остава сериозен броят на нарушени права на граждани от частноправни субекти – кредитни и финансови институции, колекторски фирми и ЧСИ (6,52%).
Данните от доклада показват още, че доверието в националната правозащитна институция, въпреки липсата на омбудсман и заместник-омбудсман, остава високо и гражданите продължават да подават жалби и да търсят съдействие за решаване на своите казуси.
От институцията припомнят, че от април 2024 г. институцията на националния омбудсман е в необичайна ситуация, породена от две важни събития – проф. Диана Ковачева напусна предсрочно поста омбудсман, а малко по-рано - на 27 март, заместник-омбудсманът Елена Чернева – Маркова подаде оставка.
В момента тече процедура по избор на нов омбудсман, като кандидатите са шестима.