В България строежът и поддръжката на пътища се правят по корупционни схеми, след което резултатът е нулев, а само корупцията цъфти.
Това заяви пред БНР Виолета Комитова, депутат от МЕЧ, бивш служебен министър на регионалното развитие и благоустройството.
Според нея затова всички коментари, свързани с жертвите на войната по пътищата, се насочват към качеството на инфраструктурата, но значение имат и автомобилният парк и подготовката на водачите, на пешеходците, организацията на движението и контролът от КАТ:
"Пътната безопасност не е само пътната инфраструктура, но за другите теми не се говори, а се говори само за пътищата".
Между 1,5 и 2 милиарда лева на година се отделят от бюджета на държавата за текущ ремонт и поддръжка на пътища от 2019 година до днес, изтъкна Комитова:
"Като разделим сумата от 1,5 млрд. лева на година на 250 работни дни, означава, че на ден ние, данъкоплатците плащаме по 6 милиона лева на ден за косене на трева, за запълване на дупки, за увредени пътни знаци, за подмяна на парчета от мантинели и за поправка на маркировка. Това са много пари само за текущ ремонт и поддръжка на пътища".
Тя изчисли, че за тези пари по 6000 машини трябва да са на ден по републиканската пътна мрежа, отделно е общинската пътна мрежа, за която отговарят кметовете:
"Даваме страшно много пари за поддръжката на пътищата, а гражданите са постоянно недоволни. В тези поръчки за поддръжка и текущ ремонт има два основни порока - свръх финансиране, а нулев резултат, и договорите с фирмите, които са 4-годишни, а не едногодишни. ... И там се явяват едни абонирани фирми, които винаги печелят обществените поръчки".
За пътя край Телиш има направен проект за основен ремонт, посочи Комитова:
"Две години отиват и през 2024 г. за този път има готов технически проект с разрешение за строеж. Има проявено безхаберие и безотговорност, че не е направена обществена поръчка за строителство по този проект, след като е доказано по безспорен начин от няколко институции, че този участък е бил много опасен".
Ужасен порок е да се поръчват проекти за инфраструктура на инженеринг, подчерта бившата министърка на регионалното развитие:
"Правителството продължава поръчки на инженеринг, а защо не се прави отделна поръчка за проектиране? Защото, ако този проект ще струва 3 млрд. лева, примерно, проектирането ще е 3 милиона лева. И от 3 милиона какъв аванс ще дадат и какви пари ще останат в чували? Най-хубаво да е 3 милиарда, да се даде един голям аванс и той да стои във фирмите като безлихвен кредит. И след 6 години - я камилата, я камиларя. При положение, че 6 години отнема разрешението за строеж. За първите участъци на магистрала "Хемус" ПУП-овете са започнали през 2013 г., а разрешението за строеж излиза 2019 г. Такива закони сме си създали в държавата. ... Такъв е случаят и с пътя Бяла - Велико Търново, за който са предвидени 3 милиарда лева - 50 млн. лева на километър, но сега той няма да започне да се строи, а фирмата ще вземе аванса, докато 4-5 години ще се чакат разрешенията за строеж".
Виолета Комитова посочи, че внесеният от МЕЧ вот на недоверие към правителството е заради липсата на воля у управляващите за борба с корупцията:
"Целта е да обърнем внимание на правителството, че очакваме да видим воля и някакви действия срещу корупцията".
Интервюто на Явор Стаматов с Виолета Комитова в предаването "Неделя 150" можете да чуете от звуковия файл.