Художникът Николай Панайотов гостува в "Артефир" с призив да се замислим за "добрата новина" в живота си.
"В последните месеци светът е изпълнен с лоши новини", казва художникът по повод серията от творби "Добра новина", включена в изложбата "Портрет" – съвместна с неговата съпруга Лариса Илиева.
Изложените в галерия "Нирвана" творби идват от Париж, където двамата художници споделят един живот и едно ателие.
Чуйте какво разказа Лариса Илиева за изложбата в ефира на програма "Христо Ботев":
"Тази идея за тема "Портрет" възникна със собственика на галерията преди 7-8 месеца. Даже в началото не ме интересуваше толкова, но в последните месеци се включих доста активно", казва художникът, който признава, че бяга от стилове и концепции.
В историята на изкуството портретът има водеща роля преди появата на фотографията, изтъква Панайотов. Векове наред художниците рисуват известни и неизвестни хора, владетели, военачалници, съпруги и любовници.
"Било е както интимно изкуство, така и пропаганда", обобщава художникът.
После художниците биват освободени от нуждата да рисуват реалистично. Появява се Формализмът, при който не е важно какво рисуваш, а как го рисуваш. Следват множество модерни течения в изобразителното изкуство.
По думите на Панайотов днес портретната живопис се завръща, но художниците рисуват по снимки. Няма нужда един модел да стои в ателието в продължение на часове и месеци, но наново има "радост в живата ръка, която пресъздава нещо".
"Една от първите статии, която излезе за мен в Париж, е, че аз се вдъхновявам от вътрешния си свят. Действително работя много спонтанно, интуитивно. Рисуването ми е мисленето. Формата изпреварва идеята. Изпитвам голямо авантюристично приключение да видя как това нещо се развива почти без мое участие", споделя Панайотов.
"Генерално се страхувам от успеха, той ми действа като някакво заробване", казва още художникът, който не обича да марширува под ритъма на ръкоплясканията.
"Дори в тази изложба си позволявам да правя абстрактни работи, портрети, фриволности – и така ще бъде", заявява Панайотов.
Още за една необикновена спирка в Париж, за комерсиалната страна на концептуалното изкуство, за възхитата на художника, която се простира от Древността до Куатрочентото – чуйте в звуковия файл: