Световноизвестни експерти по фирмени фалити от Италия посъветваха български предприемачи как да защитават бизнеса си и как да предотвратяват кризите навреме, преди компанията да изпадне в несъстоятелност. Основателят на италианската неправителствена организация "Предприемачо, не си сам!" Паоло Руджери и вицепрезидентът на асоциацията Андреа Турини бяха лектори на семинар в България.
Предприемач, търговец, световноизвестен лектор и автор на поредица от книги за управление и успешно ръководство на бизнеси, Паоло Руджери пристигна в България, за да разкаже философията си за успешно управление на бизнеса пред български предприемачи и да подскаже успешни модели за предпазване от фирмени фалити.
Руджери създава асоциация, която да помага собственици на компании пред фалит и постига висока успеваемост в подкрепата и помощта за предприятия в кризи. "Предприемачо, не си сам!" е организация, която помага на италианския бизнес, но създателят ѝ разпространява съветите си и извън Италия.
Светът се движи твърде бързо за старите управленски теории, казва той и твърди, че трябва да се търси уникалната идея, да се изучава непрекъснато технологията на управление на бизнеса, да се разпознаят правилните хора. Паоло Руджери споделя своя принцип, че във всеки бизнес - преди въпроса КАКВО стои въпросът С КОГО, защото най-важното е да бъдат приобщени и мотивирани способните хора, а останалото се подрежда от само себе си.
"Най-често причина за кризите в бизнеса се оказва именно грешната преценка за екипите, за хората, с които сме избрали да работим. Не можем да разпознаем правилните хора и се доверяваме на грешните такива - дали е неподходящ съдружник, или грешният счетоводител, или неподходящите служители като цяло. Това, което трябва да направим най-напред, е да търсим запалените хора, след това да преценим и доколко са подготвени, знаещи и амбицирани. Много е важно да проследим как тези хора са се развили професионално във времето - от първата им месторабота до момента, и какви успехи са постигали. И разбира се, препоръчително е да се използват различни инструменти за оценката на техния потенциал".
Човешкият ресурс ли е успехът на един бизнес и пред какви предизвикателства са изправени предприемачите в настоящия свят на политически конфликти и икономически кризи?
"Говорейки за България, човешкият ресурс е проблем - възможността да се намерят качествени хора, и въобще да се намерят хора, които да се подберат. Много хора емигрират, има нисък демографски прираст, срещаме се и с много бюрократични проблеми.
Правилата невинаги са прости за фирмите и държавната администрация често не е наясно как да се справи с това. Според мен, администрацията трябва да се отвори към бизнеса, да стане повече бизнес ориентирана.
Друго затруднение е финансовата грамотност на управленските екипи на компаниите. Понякога предприемачите и собствениците са много запалени, но не знаят как да измерват и да управляват разходите и приходите си. Политическата и икономическата промяна е глобална, тя не трябва да бъде оправдание и трябва да умеем да се справяме с нея! Не е лесно да планираме бъдещето!"
Как да защитим бизнеса си в тази несигурна световна среда - примерът с американските мита, които ще засегнат много бизнеси по света?
"Трябва да съсредоточим вниманието си върху това какво ние самите можем да направим отвътре за компаниите си, защото има външни фактори, върху които не можем да влияем. Ако се концентрираме върху това, на което не можем да въздействаме, ще бъдем демотивирани. Трябва да се съсредоточим върху това, което можем да направим. Понякога хората се притесняват за Тръмп и не виждат, че "под носа им" човекът, търговецът, с когото работят, има голям проблем, т.е. предприемачът трябва да се фокусира над своя партньор, а ЕС да направи нещо повече по отношение на Тръмп и решенията, които взема. ЕС трябва да ни защити и да ни помогне да развиваме икономиката на Европа".
Как помагате на конкретна компания, изпаднала в криза, какъв е подходът на Вашата асоциация?
"Най-напред се интересуваме от психологията на предприемача. Когато компанията не се справя добре, това означава, че собственикът е сам. Може би няма подкрепа или не споделя проблемите си вкъщи, не споделя с хората във фирмата.
Разговаряме с него, убеждаваме го, че не е сам и може да разчита на нас. Заедно с това правим финансов анализ на фирмата - защо губи пари и какво можем да променим. След това работим върху маркетинга. Често компаниите имат големи проблеми в бизнеса, защото не са добри в маркетинга. Какво можем да подобрим? Проверяваме и хората във фирмата. И разбира се, работим и по допълнителни и специфични за всеки проблеми, но споменатото е задължително и най-важно. Никога не помагаме с пряка финансова подкрепа!"
Какъв процент от бизнесите, които се обръщат към Вас за подкрепа, успявате да спасите?
"Понякога има бизнеси, които са стигнали такава точка, че не могат да бъдат спасени, но можем да помогнем на предприемача да има добра изходна стратегия, за да излезе от ситуацията, без дългове и да започне "на чисто". Това се случва в 25% от случаите! В 75% от случаите хората си стъпват на краката, рестартират фирмите и се справят много добре! Но, най-важното е предприемачът да не се чувства сам, защото, когато остане сам, неизбежно бива тласнат към негативна ситуация и няма как да бъде спасен!"
Фалитите в България започват да растат, растат и в света, показа проучване, което сравнява данните за последните две години - какви са причините и трябва ли по някакъв начин икономиката да реагира?
"Финансовите условия се влошават, дори и без да го забелязваме, хората имат по-малко пари и може би излизат на ресторанти по-рядко, лихвите се повишават. Когато има такава несигурност, хората не рискуват, не инвестират и това рефлектира надолу в икономиката. Трябва да отчетем и факта, че управлението на една фирма става все по-трудно! Ако отворите един ресторант - в София има много ресторанти, ако отворите софтуерна компания - има много такива! Собственикът на бизнес трябва да е умен, да умее да действа според ситуацията и да предприема точните и навременни стъпки."
Вашият съвет към предприемачите в България - за какво трябва да внимават и как да разпознаят, че фирмата им изпада в криза, за да се оттласнат навреме от дъното?
"На първо място, трябва да разберат, че имат проблем с ликвидността. Да видят не само в последните месеци, но и назад във времето, че паричният поток намалява. Ако в продължение на половин година фирмата има проблеми с паричния поток, трябва да спрат и да проверят откъде идва този проблем. Може все още да не е криза в настоящия момент, но трябва да спрат и да проверят причините за затрудненията, за да не прераснат в криза! Очевидно е, че има проблем - да не се оправдават с рецесия, с мита, с други обстоятелства! И ако не могат да се справят сами, да потърсят консултант и да поискат помощ и съвет! Ако не предприемат нищо и продължат по същия начин, в един момент небременно ситуацията ще се влоши, докато скоро установят, че е вече късно!"
Какви лични качества трябва да притежава успешният предприемач, за да ръководи компанията си, да я превежда през кризи, но и да я предпазва от кризи?
"Трябва да е преди всичко гъвкав, да е готов за промени и да може да се адаптира към различните ситуации. Трябва да е човек с амбиции да се развива, да се учи непрекъснато", казва от своят страна Андреа Турини.
Как прогресира една криза? Ние в България трудно приемаме съвети…
"Има четири причини, които могат да доведат една компания до фалит. Дори и само една от тях да се прояви, не всичките, и ако не бъдат взети мерки, това води до несъстоятелност. Колкото по-критични са параметрите по тези четири показателя, толкова по-бързо фирмата се придвижва към фалита. Колкото по-бързо самият предприемач усети знаците и успее да повлияе най-напред върху себе си, толкова по-бързо ще се реши проблемът.
Ако ситуацията се е влошила необратимо, вариантите за изход са два: първият е да се затвори фирмата - по-мекият и безболезнен начин, така че да няма големи икономически последици, и след това да се види дали предприемачът може да отвори нова фирма и да продължи нататък. Ако обаче стане ясно, че собственикът няма нито сили, нито възможности да продължи с друга дейност и да отвори нова фирма, тогава в нашата организация му намираме компания, в която да продължи като сътрудник."
Как законодателно в Италия е решен въпросът с фирмените фалити? В България все още липсва такова законодателство. Какво можем да заимстваме от Вашия опит?
"В Италия имаме закон, който се нарича Закон за свръхзадлъжнялостта и той трябва да пази да не се достига до свръхзадлъжнялост на фирмите, да не се генерират дългове, които не могат да бъдат изплатени по никакъв начин. Но, проблемът е, че има много голяма бюрокрация и малко познаване на този закон. И вместо с този закон да се помогне, това не решава проблема с фалита, защото дори собственикът да затвори тази фирма - ще отвори нова и ще пренесе същите грешки, които е направил в предишната. Законът опрощава голяма част от натрупаните от фалиралия предприемач задължения и той трябва да плати само малка част от дълговете, които е натрупал.
Тъй като процесът е много труден и бавен административно, в крайна сметка малко са хората, които тръгват по стъпките на този закон, за да решат фалита на фирмата си."
А грижата и задълженията към служителите на фалиралата компания - за чия сметка остават?
"Тук ангажиментът се разделя между държавата и предприемача. Голяма част от задълженията поема самият собственик, но служителите имат право на 10-месеца обезщетение след прекратяване на трудовото им правоотношение".
Какво бихте посъветвали българската администрация, българската държава, когато започне да разписва този закон у нас, за да не бъде той така тромав и толкова труден за приложение, както в Италия?
"Линиите са два: първата е на превенция - трябва да има обучение, защото много малко са хората, които знаят какво означава да ръководиш бизнес, какво е да си предприемач, да си собственик на бизнес. Това обучение на предприемачите може да послужи като парашут в тежка ситуация, затова основната насока е към подготовката в предприемачески умения.
Според мен, по-скоро трябва да се приложи опитът на Франция, където има групи от фирми, които оказват взаимопомощ при тежки финансови ситуации. Това е една инициатива, която се опитваме да създадем и в Италия, т.е. да се създаде платформа, към която постъпват сигнали за помощ от различни фирми и предприемачи в момента на криза и тези сигнали се разпределят между различни организации, които са в състояние да им окажат подкрепа".
Снимки: Наталия Ганчовска