Българските компании правят все по-сложни и по-цялостни продукти и продават на все повече пазари – от Индия, през Европа до САЩ. Освен фирми, които автоматизират ръчни производства, имаме и такива, които създават софтуер за следене на процеси и множество операции, важни за да се вземе някакво решение в реално време.
Дори произвеждаме електроника в малки обеми за китайския пазар.
Това съобщи пред БНР-Радио София Кристиян Михайлов, съосновател на Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации (PARAi).
Организацията е готова със седмия си годишен доклад за напредъка в българската роботика и автоматизация.
"Напредъкът се измерва в определени проекти, привлечено финансиране, изработка на продукти. Ако преди компаниите внедряваха автоматизация заради развитие на бизнеса, сега една от причините е липсата на квалифицирани и достатъчно кадри. Длъжни са да го правят, ако искат да остават конкурентоспособни. Изкуственият интелект вече буквално изяжда определени позиции и ги трансформира. Използването на такива платформи ускорява бизнес процесите и вземането на решения", отбеляза Михайлов.
Той даде и конкретни добри примери на наши успехи, включително и в колаборация със и за свeтовни компании. Спря се и на промяната на средата, в която активно участва INSAIT.
"Това е първият български институт, чиито представители са канени на престижни форуми и има немалко положителни статии и отзиви за работата му. INSAIT е пример, че инвестициите в човешкия фактор са ключови за прогреса на една организация", подчерта Кристиян Михайлов.
"България има условия и може да бъде фактор в развитието на технологии, пазари и хора. Трябва обаче не да говорим какви предмети да се учат в училище и дали да слагаме оценки за дисциплина в образователното система, а да се фокусираме и да инвестираме най-вече в кадрите", изтъква експертът.
Чуйте разговора на Лили Големинова.