Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Майор Джейсън Рoйко пред БНР: Чест е да подкрепям обучението на българските пилоти с новия Ф-16

ВВС на САЩ очакват с нетърпение да продължат да работят с българските въоръжени сили, каза пилотът, докарал у нас първия български Ф-16

Снимка: Добромир Видев

Майор Джейсън Рoйко e човекът, който докара у нас първия български Ф-16 в началото на април. Той ще е и инструкторът, който ще обучава българските пилоти у нас.

Пред българските пилоти стои доста време на интензивни тренировки, каза майор Джейсън Рoйко в интервю за БНР. Според него повечето тренировки са ключът към усвояването на самолета:

Самолетът, който България притежава, е Ф-16 Блок 70. Той е свръхзвуков многоцелеви изтребител. Това означава, че може да лети до два пъти от скоростта на звука. Може да издържи максимално претоварване от 9G. Разполага и с широк спектър от оръжейни системи, за да може да изпълнява както мисии "въздух-въздух", така и мисии "въздух- земя". Едно от съществените му предимства е радарната система, системата за автоматично предотвратяване на сблъсъка със земята. Това е всъщност специфичен софтуер, който може да установи дали самолетът ще се удари в земята. И би помогнал на пилота да овладее самолета, ако пилотът не е в добро състояние, и така да запази живота на пилота.

Това всичкото го има в българските Ф-16? 

Да, точно така.

Смятате ли, че българските пилоти, които сега тренират, ще успеят да се възползват от всичките тези възможности?

О, аз мисля, че те са напълно способни. Всички български пилоти на Ф-16, които са преминали обучение в САЩ, вече летят на Ф-16 от доста време. Сега те просто имат предимството да летят с Ф-16 Блок 70, тук, в България. Така че те вече са обучени.

Да, но досега не ни е известно да са го правили тук, в България.

И затова ще продължим да летим с Ф-16 тук, в България. И като всяко друго нещо, знаете, колкото повече летите и колкото повече практикувате, толкова по-добър ставате. Не мога да влизам в детайли за плановете им за обучение. Ползата е, че българските пилоти вече са завършили тяхното специално обучение за Ф-16 в САЩ. И знаете ли, правителството на САЩ и ВВС на САЩ очакват с нетърпение да продължат да работят с българските въоръжени сили и българските ВВС и да продължат в този дух на сътрудничество тук, в България.

Майор Ройко, аз съм много любопитен как точно на Вас ви се падна да "докарате" Ф-16 за България? Това е вид специален процес?

Има ескадрила в САЩ, чиято работа е да помогнат за доставката на Ф-16 на България, както и на другите чуждестранни партньори. Имах щастието да ме попитат дали бих искал да помогна за доставката на първия Ф-16 за България. Очевидно се съгласих с това. Така че ми беше дадена възможност да летя с първия ви Ф-16 до България, да го доставя и това беше прекрасно изживяване. Единственият проблем, който имах, Ф-16 има версия с две места, че предната седалка не може да се разтяга, когато има седалка зад нея. Така че единственият проблем, който бих казал, беше личният ми комфорт за толкова дълъг полет. Аз съм по-едър човек, така че лично за мен беше малко малък, но всеки човек е различен.


Видяхте се при идването с българския премиер Росен Желязков. Какво се случи, че той обясни после, че се е чувствал след срещата Ви с него, като от филма "Топ Гън"?

Да. Имах удоволствието да се срещна с министър-председателя, когато доставих първия самолет. И след като кацнах и излязох от самолета, все още бях облечен в моята пилотска екипировка. Има ме сигурно на снимка, която обикаля медиите, на която съм облечен в цялата ми екипировка. И така, когато срещнах министър-председателя за първи път, смятам, че точните му думи бяха: "О, изглеждаш така, сякаш току-що си излязъл от "Топ Гън". Това мисля, че имаше предвид. Вероятно това го е вдъхновило да каже тези думи".

Майор Джейсън Ройко: Пред българските пилоти на Ф-16 стои доста време на интензивни тренировки

Какво е най-важното, което българските пилоти трябва да научат за този самолет Ф-16? Знаете с идването на Ф-16 българските ВВС драматично преминават от една платформа към друга. Досега, в продължение на няколко десетилетия, са летели на Миг-29. И оттук нататък на Ф-16. Кое е най-важното, най-трудното, най-предизвикателното нещо?

Може би най-трудното и най-предизвикателното нещо, което наистина ще бъде за всеки пилот на изтребител, но конкретно за пилотите на Ф-16, е просто количеството информация, която пилотът трябва да обработи и да вземе решение, докато лети в свръхзвуков изтребител. Има много информация, която се показва във всеки един момент и когато пътувате с 500 възела, няколко 1000 фута или метра над земята, трябва да вземете тези решения много бързо. Но от това, което вече видях и работих с българските пилоти на Ф-16, въз основа на обучението, което получиха, вече видях големи крачки, които те са направили в подобряването на уменията си. Всеки път, когато излиташ, всеки път, когато тренираш, ставаш все по-добър и по-добър, точно както всеки друг спорт или дейност, която правиш.

Казвате – трениране, трениране, трениране ще е ключът?

Като пилот на изтребител мога да Ви уверя, че ние никога не спираме да тренираме. Всеки полет винаги се стремим да се подобряваме и да ставаме по-добри. Важно е, както при всяка друга машина или колата Ви - ако я оставите да престои твърде дълго на едно място, тогава знаете, че не работи добре. И с пилотите е същото. Колкото повече можете да летите и колкото повече можете да тренирате, толкова по-добър сте. Така е поне за мен. Колкото повече летя, толкова по-добър пилот ставам.

Какво предстои на българските пилоти тук, в България?

Следващото нещо, което ще получим, са останалата част от самолетите Ф-16 Блок 70. Ще ги включим в българските ВВС. И знаете ли, за мен лично е чест да бъда тук в България и да подкрепям обучението и полетите на българските пилоти с новия Ф-16.

Любопитен съм - на Вас вероятно не Ви се е налагало да преминавате от една летателна платформа към друга. Но какво ще кажете на пилотите за начина на мислене - тук, в България? Защото премиерът отново каза, че това е голяма промяна. Това трябва да е промяна в съзнанието на хората. Как ще стане, как по-лесно може да се преодолее това, тази промяна на мисленето?

Може би най-добрият начин да отговоря но този въпрос е - просто свързаните с усвояването на тази нова техника да се посветят на пълното интегриране на Ф-16. Цялото обучение, поддръжка и логистика, които идват с нова платформа като тази, да стане наистина част от Българските въоръжени сили. Знам, че американските Военновъздушни сили и правителството на САЩ са нетърпеливи да продължим да работим с нашата страна-партньор България и да засилим нашето стратегическо партньорство.

Следващият въпрос може би ще Ви прозвучи много странно, но майор Джейсън Ройко, Вие не сте ли поне малко любопитен да летите или може би само да се качите на един Миг-29? Знам, че вероятно няма да можете, защото сте обучен за Ф-16, но не сте ли малко любопитен като военен пилот?

Разбира се, че съм. Аз съм боен пилот и, разбира се, обичам авиацията. Така че няма значение какъв е самолетът. Знаете ли, винаги ще бъда любопитен и развълнуван да летя, независимо дали ще пилотирам самия самолет или ще летя на самолет. Така че, разбира се, виждайки Миг-29 да лети, да маневрира по пистата, любопитен съм за Миг-29, защото авиацията е страст за мен.

Шести май е празникът на българската армия. Какво ще кажете бъдещите си колеги?

Бих им пожелал всичко хубаво. Очаквам с нетърпение да видя парада, тъй като не съм виждал парад преди.

Снимки: Добромир Видев

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени