Децата се раждат с технологиите около себе си, растат научавайки се да боравят с дигитални устройства. Образованието трябва да е адекватно на съвременните условия и възможности да се използват технологиите в процеса на обучение, да се съобразява с нуждите и интересите на децата.
Това коментира пред БНР-Радио София Ангел Георгиев, учител и основател на приложната академия за образование "Синдео". И допълни:
"Изкуственият интелект (ИИ) е като другите модерни технологии. Той няма да вземе работата на учителите, а може да им помага в образователния процес. И в този случай тези, които използват технологиите, се справят по-добре от тези, които се страхуват или нямат желание и интерес".
Според него, ИИ може да помага на учителите в подготовката на уроците, включително да подскаже идеи за по-нестандартно представяне на учебния материал, или най-малкото за планиране на дейностите през срока и годината.
Ангел Георгиев пръв е организирал и провел безплатно обучение за използване на ИИ, на което са се записали 8 хиляди учители – явно "поне една десета от учителите в България имат интерес" към технологията.
Сред рисковете Георгиев отбеляза сляпото доверяване на учителите към ИИ, често пъти ще се налага адаптиране на предложеното, защото то ще е в резултат на световни, а не само български практики.
Много повече са рисковете при използването на ИИ от учениците, смята Ангел Георгиев. Той изтъкна, че този технологичен инструмент генерира текст, който може да е полезен в дадена насока, но трябва да се проверява, помага ни да си съставим собствено мнение. Но все пак най-важните аспекти при използването му, особено от ученици, са свързани с етиката, достъпността му (да се позволи да се използва дори в часовете), както и отговорността.
Колкото до критичното мислене, то може да се прилага и развива в съставянето на правилни въпроси към ИИ.
Чуйте разговора на Невена Николова и Данаил Конов.