Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Умира ли сценарият, след като се превърне във филм?

Юрий Дачев за природата на драматургията и работата по сценария на филма "Сватба"

Юрий Дачев
Снимка: Лозина Владимирова

Най-добрият художник по костюми на игрален филм според журито на Наградите "Васил Гендов" на Съюза на българските филмови дейци за 2025 година е Марта Миронска за "Сватба". Тъкмо екранизацията на едноименния Хайтов разказ представи страната ни на първата официална прожекция на български филм в Европейския парламент в Брюксел. По покана на евродепутата д-р Андрей Ковачев режисьорката Магдалена Ралчева и екипът на "Сватба" се срещнаха с публиката – българската общност в белгийската столица и гости на града.

В една модерна страна, там, където демокрацията е в действие, а общуването преминава през най-съвременните средства за комуникация, "Сватба" върна зрителите си в началото на миналия век, сред планинските пейзажи на Родопите, където тишината преобладава, а това, което не се променя въпреки заобикалящата ни среда, са чувствата на хората и провокираните от тях избори.

За срещата на тези два различни свята в "Кино с думи" говори сценаристът на филма – театроведът и драматург доц. Юрий Дачев.

"Неведоми са онези детайли, онези дребни неща, които дават понякога тласък една история да се развие, да се събере, да я видят различни хора с различни погледи. Това в края на краищата е най-хубавото, приключенското в киното“, каза той.

За него Николай Хайтов е изключително интересен и силен автор.

"Това усещане за характер, за човешко преодоляване, за достойнство – и то в едни примитивни на пръв поглед условия – е нещо, което безкрайно ме привлича. Неговите диви, живи хора всъщност са изключително богати. Те може в нещо да изглеждат сурови, да са немногословни, но те са богати и като душевност, и като светоусещане, и като разбиране за това къде са в този свят, при всички ограничения на времето", обяснява Дачев.

Писането на сценарий по автор, когото обичаш, е начин да разговаряш с него, смята драматургът, който има зад гърба си над 60 пиеси и филмови сценарии.

"Работата на киносценаристите е до голяма степен работа, която е осъдена на еднократен живот. Сценаристите танцуват само едно лято с филма, който се снима по техен сценарий, но пък това си има други очарования", твърди Юрий Дачев.

По негови думи сценарият е едно задължително условие, но и едно обещание за възможен добър филм. За него обаче няма живот, ако не присъства на екран.

"Изкуството е в голяма степен нещо непредвидимо – казва още той. – А когато се взимаш прекалено насериозно – губиш умението си да се радваш."

За природата на драматургията, работата с актьорите и дистанцията от процеса на терен Юрий Дачев разказва в звуковия файл.

Снимки –
По публикацията работи: Милена Очипалска
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна