Европейските компании в Китай определиха забавянето на икономическия растеж на втората по големина икономика в света като по-голямо предизвикателство за тях от търговската война на Доналд Тръмп, подчертавайки пречките пред Пекин, докато преговаря със САЩ за митата, съобщава "Файненшъл таймс", цитирайки проучване на Търговската камара на ЕС в Китай.
Рекорден брой от 503-те компании, анкетирани от Търговската камара на ЕС в Китай, също така заявиха, че правенето на бизнес във втората по големина икономика в света е станало по-трудно и са песимистично настроени относно бъдещата рентабилност.
"Сега именно забавянето на икономиката на Китай се разглежда като оказващо най-голямо влияние върху бъдещия бизнес, при това с голям разлика", коментира Йенс Ескелунд, президент на Европейска търговската камара в Китай.
Китайската икономика загуби растежния си двигател по време на коронавирусната пандемия, когато Пекин предприе мерки срещу сектора на недвижимите имоти, което доведе до спад на вътрешното търсене и постоянен дефлационен натиск.
Производителите в страната увеличиха износа, за да компенсират слабото вътрешно търсене, но напрежението с търговските партньори, особено със САЩ, които наложиха мита от над 40% върху китайски стоки, заплашва да ограничи растежа в сектора.
През последното десетилетие Китай също така прилага индустриални политики, които доведоха до разширяване на производителите в сектори, където европейските производители бяха сред световните лидери, вариращи от машинни инструменти до индустриални роботи, корабоплаване и автомобилостроене.
Проучването на ЕС установи, че 73% от членовете на Търговската камара съобщават, че правенето на бизнес в Китай е станало по-трудно през последната година, която е четвъртата поредна година на влошаване.
От анкетираните 71% посочват забавянето на икономиката на Китай като оказващо най-голямо въздействие върху бизнеса им, следвано от напрежението между САЩ и Китай, което отбелязват 47%.
Оптимизмът относно краткосрочния икономически растеж и рентабилност в Китай достигна рекордно ниски нива, съответно от 29% и 12%.
Значението на Китай за глобалните печалби на европейските предприятия също намаля. Седем от 10 анкетирани заявяват, че маржовете на печалба преди лихви и данъци (EBIT) в Китай са по-малки или равни на средните им стойности за света.
Въпреки това, мнозина посочват, че все още доставят все по-голям брой компоненти от Китай поради силно конкурентните му цени.
"Така че е малко нелогично да има това движение, при което компаниите са супер песимистични, не печелят пари, има политизация, има бариери за достъп до пазара, но по икономически причини започваме да виждаме, че просто трябва да имате присъствие в Китай, за да доставяте компоненти, за да останете конкурентоспособни", каза Ескелунд.
Въпреки обещанията на правителството да подобри бизнес средата за чуждестранните инвеститори, рекордните 63% заявиха, че са пропуснали бизнес възможности миналата година поради регулаторни и пазарни бариери.
44% от анкетираните пък очакват през следващите пет години да се увеличи броя на регулаторните пречки, с които се сблъскват.
Констатациите отразяват някои от тези на други чуждестранни търговски камари. Британската търговска камара в Китай в неотдавнашен документ заяви, че "основните предизвикателства пред достъпа до пазара остават".
Като фактори, нуждаещи се от реформа, се посочват липсата на признаване на професионалните квалификации от страна на Китай към неговите лицензионни режими и правилата за трансгранични данни.
Но британският бизнес вижда "повишена готовност и от двете страни да се ангажират" с обсъждането на търговските отношения, каза Крис Торенс, заместник-председател на Британската камара.