"Среща с българската култура в Атина" е заглавието на концерта в гръцката столица на 30 май в залата на Hellenic Conservatory. Събитието е в рамките на Националната програма "Неразказаните истории на българите в чужбина", подкрепяна от Министерството на образованието и науката. Проф. Борислава Танева е сред българските композитори, чиито творби ще прозвучат, а нейното произведение – "Кончерто пиколо за флейта и струнен оркестър", е част от наистина уникалната авторска поредица за деца, която тя създаде през последните години. Преди произведението ѝ да се срещне с публиката в гръцката столица, проф. Танева разказва за замисъла на концерта в Атина:
Тази поколенческа връзка е много приятна и много задължаваща. Диригент и инициатор на концерта е Светлана Галианова. Моето произведение, включено в програмата, вече прозвуча няколко пъти у нас, като основният концерт беше на 2 април в Първо студио на БНР. Дни преди концерта в София, се състоя световната премиера на "Кончерто пиколо" за виолончело в Люксембург. Последва концертът в София, който е централен за моя проект "Кончерти пиколи", тъй като представи всички произведения от поредицата.
При пълна зала струнната секция на СО на БНР с диригент Константин Илиевски и деца-солисти изпълниха досега написаните кончерти пиколи. Отзивите бяха много, много хубави. Последваха още няколко мои авторски концерта – в Хасково, Бургас, в рамките на фестивала СОЛиСиМи. Наред с тези малки концерти, бяха изпълнени и мои камерни произведения. Навсякъде солистите са само и единствено деца. Много се радвам, че успяхме да организираме концертите в този формат. Децата имат нужда от своята изява, от своята сцена, от своята публика и от осмисляне на труда им. Щастлива съм, че по този начин ставам част от тяхната творческа биография."
Проф. Танева е дългогодишен преподавател в НМА "Проф. Панчо Владигеров", но постоянно ръководи майсторски класове за млади пианисти от различни възрастови групи. Много нейни бивши ученици, днес активни и успешни музиканти, са в класа ѝ от най-ранна възраст. Човек би помислил, че това е вдъхновило поредицата концертни произведения. Оказва се, че причината е друга.
"Малките концерти дойдоха като резултат от участието ми, няколко поредни години, в журито на конкурса Начинаещи артисти (The International Competiton Artistes en Herbs), организиран в Люксембург от нашата сънародничка Албена Петрович - Врачанска. Тя винаги прави невъзможното, за да осигури оркестър, за да могат децата да свирят като солисти – разказа ни още проф. Танева. – Но на тази възраст (8 - 10 години) те нямат достатъчно инструментален опит.
От друга страна е хубаво да имат шанс да свирят с оркестър, макар и малък. Оказа се, че в световната музикална литература почти няма концертни произведения, подходящи за деца, с изключение на някои опуси от Хайдн, Моцарт, но те поставят други задачи пред малките изпълнители – орнаментика, техника, стилистика, за които също липсва опит. Аз самата съм се изправяла пред този проблем като педагог. Затова започнах тази поредица, а първите произведения от нея са създадени с подкрепата на "Музикаутор".
Трябва да подчертаем, че не става дума за леки в техническо отношение и "лековати" като музикална образност пиеси. Проф.Танева, макар да използва достъпни и разбираеми музикално-изразни средства, е създала произведения, които са в "горната граница" на инструменталните възможности за младите изпълнители.
"Последното, което написах е Токата пикола за пиано на четири ръце и камерен оркестър, по поръчка на фестивала "Вива пиано". В момента работя върху Кончерто пиколисимо за пиано, предназначено за едно изключително талантливо дете с около две години опит с инструмента. Защо да не свири с инструментален състав? Така ще усети удоволствието да комуникира с други музиканти в една тоналност, в общо темпо, в обща посока. Явно този формат е предизвикал интерес, защото имам поръчка за малък концерт и по повод годишнина от създаването на читалището в Разград. Получават се много симпатични пиеси и децата ги свирят с удоволствие. Както знаем, децата не могат да лъжат, затова ще продължавам. Ако мога да напиша за всички инструменти, би било много хубаво."
Снимки: личен архив на проф. Борислава Танева, БНР- Ани Петрова, СO на БНР