Новото германско правителство ще се стреми да приеме пакет от корпоративни данъчни облекчения на стойност 46 млрд. евро през лятото, в опит да извади най-голямата икономика в еврозоната от стагнация, съобщава "Файненшъл таймс".
Министърът на финансите Ларс Клингбайл, социалдемократ, ще очертае мерките по време на заседание на кабинета в сряда. Данъчните стимули, които включват облекчения за ново оборудване и нови електрически превозни средства, ще бъде за общо около 46 млрд. евро до 2029 г., когато изтича мандатът на управляващата коалиция, сочат правителствени оценки, видени от финансовото издание.
"След период на икономическа стагнация е важно значително да се повиши потенциалът на германската икономика", се казва в законопроекта. Мерките са предназначени да "изпратят силен сигнал за краткосрочната и дългосрочната конкурентоспособност на Германия като бизнес локация".
Инициативите идват в допълнение към мащабен план за публични разходи на стойност над 1 трлн. евро, финансиран с нов дълг, за модернизиране на въоръжените сили и остаряващата инфраструктура на Германия, което е централен елемент за усилията на канцлера Фридрих Мерц за съживяване на икономиката.
Лидерът на Християндемократите, който водеше кампания с платформа, подкрепяща бизнеса, също така обеща да субсидира разходите за електроенергия за затруднената производствена индустрия на страната. Създадено е министерство, което да намали бюрокрацията и да ускори цифровизацията на администрацията.
Планираните данъчни облекчения биха били добри за Германия като място за инвестиции, каза Холгер Шмидинг, главен икономист в банка Berenberg.
"Но това може да е само началото. Облекчаването на регулаторната тежест ще бъде по-трудно, но и по-важно", добави той.
Според предложения пакет от корпоративни данъчни облекчения, от 1-ви юли компаниите ще могат да приспадат 30% от цената на нови машини и друго оборудване от данъчната си сметка годишно между 2025 и 2027 г.
От 2028 г. федералната ставка на корпоративния данък от 15% пък ще намалява с един пункт всяка година до 10%. Средна ставка на данъка върху печалбите за бизнеса от 14% ще продължи да се прилага, което означава, че общата ставка в крайна сметка ще падне до около 24% - привеждайки Германия в съответствие със средното ниво за ОИСР.
Компаниите също така ще имат право да амортизират 75% от покупната цена на нови електрически превозни средства през първата година и по този начин да намалят облагаемия си доход. Правителството възнамерява да въведе по-изгодни данъчни стимули за разходите за научноизследователска и развойна дейност.
Робин Винклер, ръководител на германския макроикономически отдел в Deutsche Bank, заяви, че предложенията би трябвало да осигурят "добре дошъл краткосрочен стимул за производствения сектор".
Коалицията на Мерц със социалдемократите очаква мерките да бъдат приети от двете камари на парламента до края на лятото.
Икономическият план на Мерц сигнализира за промяна в политиката за страна, която неотдавна беше водещия носител на фискална дисциплина в ЕС.
Експортно ориентираната държава, която вече се бори с китайската конкуренция и по-високите разходи за енергия, отбеляза минимален растеж през последните три години. Икономистите предупреждават, че подновените заплахи от 50% американски тарифи върху европейски стоки биха могли да тласнат икономиката към свиване на БВП и тази година.
През третото тримесечие на 2024 г. корпоративните инвестиции на Германия в заводи, машини и превозни средства са били с 9% под нивото преди коронавирусната пандемия, според германската банка за развитие KFW.
През същия период те са били с 11,5% по-високи в САЩ и с 1% по-високи в ЕС като цяло.
Публичните и частните разходи за научноизследователска и развойна дейност също са били по-ниски, отколкото в други страни - докато Германия е похарчила 11% повече за интелектуална собственост, отколкото преди пандемията от Covid-19, САЩ са похарчили 36% повече, а Франция - 27% повече в области като изкуствения интелект, според KFW.