Трябва да се започне отнякъде и да има ясна визия за дългосрочното развитие на Столична общината, за строителството, включително и за паркирането в централната градска част. Общината трябва да привлече инвестиции чрез публично-частно партньорство и голяма част от ресурса в приходната част на бюджета да се освободи за дейности, присъщи само на местната власт.
Така общинският съветник от "Синя София" Иван Сотиров коментира в интервю пред БНР приетия спорен бюджет на София и предложението на кмет и общински съветници за вдигане на такси и цени на услуги с около 50%.
"Проблемът с паркирането трябва да го решим не само в централната градска част, а в целия град с привличането на частни инвеститори. А със средствата от актуализацията на цените за паркиране, бързо да се развият зоните и в кварталите. Практиката показва, че като разшириш зоните на платено паркиране, веднага по границите натоварваш съседните квартали, където не е платено", обясни Сотиров.
Той съобщи, че още има дискусия за цената от 5 лева за час за червена зона:
"Има добри идеи на "Спаси София", но искаме да се направи по-задълбочен анализ и за няколко месеца да се развие концепцията. И второ – приходите, ще има завишение на цените, да не се наливат във фирми като градския транспорт, а примерно, парите да се инвестират за бързото разширяване на зоните за платено паркиране, което ще защити интересите на живущите. Могат парите да се инвестират и в калните точки и да станат места за паркиране. Има 120 места, блокирани в центъра на София за тротинетки, това е цял паркинг".
Сотиров, член на Комисията за устройство на територията в СОС, казва, че актуализацията на много от таксите се налага, защото настоящите цени са на база на оценки от преди 10 години, а за този период има инфлация и са вдигнати цените на пазара.
"Има нужда от актуализация. В този мандат на СОС от "Синя София" настояваме увеличаването на приходите в общинския бюджет да не се харчи по социалистически за неефективни структури на общината като търговските дружества. Да бъдат привлечени допълнителни ресурси чрез публично-частно партньорство", разказа идеите си Иван Сотиров, бивш кмет на район "Средец", в предаването "Нещо повече".
Той посочи, че е необходимо повечето от линиите на градския транспорт да бъдат отдадени на частници, защото виждаме, че частникът инвестира собствени средства за коли за градския транспорт и означава, че Столична община няма да дава милиони за нови превозни средства.
"При частниците няма стачки, няма проблеми със заплатите и са на печалба. А общинските фирми се използват като партийни касички. 35 години след 10 ноември трябва да се приключи със социализма. Всичко говорят за корупция, а тя е там, точно където държавата преразпределя и администрира. И държавата, и общината трябва да ограничат своята намеса в бизнеса – да се занимават със социални дейности и сигурността. Столична община да се занимава със сигурността, а не с битка кой ще оглави общинско предприятие и икономически структури, да не се занимаваме с бизнеса", препоръча Иван Сотиров.
Като проблем той посочи постоянното приемане на ПУП-ове, но те са само на отделни имоти и от началото на този мандат няма нито един ПУП на квартал.
"Това допълнително създава хаос в застрояването на града. При увеличаване на таксите в строителството общината ще има ресурс да възлага изготвяне на ПУП-ове. Трябва да инициираме промени в Закона за устройство на Столична община и на ЗУТ, за да се пресекат законовите възможности за презастрояването на града, защото самото законодателство допуска презастрояване. И общината дори да иска да го ограничи, няма как де случи", каза още Сотиров.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.