"Морска администрация" – Бургас иска мобилна станция в залива да измерва концентрациите на газове при претоварване на танкери с нефт.
Според директора ѝ кап. Живко Петров това е възможна причина за неприятните миризми, които се усещаха в началото на месеца в Бургас. По данни на РИОСВ само за периода 6-8 юни постъпилите сигнали са били над 60.
Казусът събра кап. Петров и Галина Димитрова - директор на дирекция "Контрол на околната среда" към РИОСВ-Бургас на днешното заседание на Комисията по околна среда в Общинския съвет.
Димитрова е присъствала на съвместните проверки при претоварвания на нефт в морето.
"Понеже не разполагаме с апаратура направихме оглед от всички страни на танкерите, докато прехвърляха – тогава не се отделя миризма. Въпросът е, че при подготовка вероятно и при приключване на операциите тогава се получат тези 10-15 минутни изпускания".
"Морска администрация" е изпратила доклад към МОСВ с искане за предоставяне на специализирана мобилна станция. Според кап. Живко Димитров апаратурата трябва да се постави на осигуряващия влекач до танкерите. Относно усетените миризми посочи:
"Имаме предположения, че предвид горещото време, разликата в температурата между сутрин и на обед, когато амплитудата е голяма, при нагряването на корпуса на танкерите се повишава налягането на тези газове и тогава предпазните клапани, за да не повредят корпуса изпускат в атмосферата газове, ароматни въглеводороди. Но какво точно – трябва да каже някой, който е специалист – химик. За съжаление вятърът в тези часове лятото обикновено духа от морето към града. Така, че без да мога да го докажа, като хипотеза, за мен е това".
По заповед на кап. Петров точката на претоварване между танкерите при операциите през последния уикенд е преместена още навътре в морето на около 15-16 км от крайбрежието. Сигнали за неприятни миризми тогава не са констатирани.
"Ако трансферите са в тъмната част на денонощието или сутринта ще има ли риск от нагряване и съответно изпускане на газове", попита общинският съветник от ПП-ДБ Мартин Кръстев.
Кап. Живко Петров отговори: "Не мога да го гарантирам, но е по-малко вероятно в хладно време. Дори и да не прехвърля танкерът пак се нагрява и изпуска"
На питането на Иван Иванов от СЕК вредят ли на здравето тези газове отговор не бе даден, тъй като липсваше представител на РЗИ.
Експертите изясняват дали има значение какъв точно вид нефт се обработва. Чакат се всички данни за сигналите за замърсяване на въздуха, за да се засекат с конкретните партиди.
По искане на Стоян Грозев материалите по казуса, изискани от Морска администрация, ще бъдат предоставени и на общинските съветници.
Повече чуйте в звуковия файл: