Националното външно оценяване (НВО) не е просто изпит. То е огледало на образователната система. И когато погледнем в него, трябва да имаме смелостта да признаем какво виждаме – и волята да го променим.
С това предизвикателно мнение започва настояването за промени, изразено от Асоциация "Родители".
"За пореден път изразяваме своята позиция, че в настоящия си вид НВО в 4., 7. и 10. клас не отговаря на първоначално обявения замисъл да служи за "диагностика" на образователната система и като инструмент за установяване в каква степен учениците са усвоили ключови компетентности и учебно съдържание. В сегашния си формат НВО не е в интерес на децата и се нуждае от сериозно преразглеждане. В същото време ежегодното му провеждането изисква огромен финансов и организационен ресурс, без да са налице ясни и видими положителни резултати.
В сегашния си вид НВО се е превърнало в източник на неравенство, тревожност и подмяна на образователната цел. То създава среда, в която подготовката за тестове измества на заден план реалното учене, креативността и личното израстване. Децата ни не се учат как да мислят, а как да отговарят "правилно". Често губят вяра в себе си, защото не са "достатъчно добри" според една изкуствена скала.", се казва в позицията.
Съвременната образователна система не успява в това, което очакваме – да формира младите и ги подготвя за живота. Не предлага качествено образование за всички деца. Не е ясно тези, които се справя добре, дали е благодарение на обучението в клас или след родителски инвестиции за допълнителни частни уроци, коментира пред БНР-Радио София Зорница Трифонова, координатор Програма "Образование и социално-емоционални умения" в Асоциация "Родители".
По думите ѝ, НВО не си върши работата, а прави само класиране за следващо училище. Образованието ни се нуждае от сериозни промени. PISA показва, че децата не се справят с практически задачи.
"На частни уроци ходят не само тези, които имат нужда от специални умения или имат по-дълбок интерес към съответната област, а всички.
За тези изпити децата започват се готвят от първи клас. НВО не е естествена част от оценка на ученето. Вниманието трябва да се средоточи върху истинските знания
Ранното профилиране носи и допълнителни затруднения.
През последните години всички промени, които са правени, са на парче.
Очакваме широк дебат по тази тема. Ако искаме съвременно образование, промените трябва да са с визия за бъдещето, а не частични", подчерта Зорница Трифонова.
Чуйте разговора на Невена Николова и Данаил Конов.