Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Асоциация "Родители": Външното оценяване в 4., 7. и 10. клас е далеч от замисъла му!

В сегашния си вид то е източник на неравенство, тревожност и подмяна на образователната цел

Зорница Трифонова
Снимка: Асоциация Родители

Националното външно оценяване (НВО) не е просто изпит. То е огледало на образователната система. И когато погледнем в него, трябва да имаме смелостта да признаем какво виждаме – и волята да го променим.

С това предизвикателно мнение започва настояването за промени, изразено от Асоциация "Родители".

"За пореден път изразяваме своята позиция, че в настоящия си вид НВО в 4., 7. и 10. клас не отговаря на първоначално обявения замисъл да служи за "диагностика" на образователната система и като инструмент за установяване в каква степен учениците са усвоили ключови компетентности и учебно съдържание. В сегашния си формат НВО не е в интерес на децата и се нуждае от сериозно преразглеждане. В същото време ежегодното му провеждането изисква огромен финансов и организационен ресурс, без да са налице ясни и видими положителни резултати.

В сегашния си вид НВО се е превърнало в източник на неравенство, тревожност и подмяна на образователната цел. То създава среда, в която подготовката за тестове измества на заден план реалното учене, креативността и личното израстване. Децата ни не се учат как да мислят, а как да отговарят "правилно". Често губят вяра в себе си, защото не са "достатъчно добри" според една изкуствена скала.", се казва в позицията.

Съвременната образователна система не успява в това, което очакваме – да формира младите и ги подготвя за живота. Не предлага качествено образование за всички деца. Не е ясно тези, които се справя добре, дали е благодарение на обучението в клас или след родителски инвестиции за допълнителни частни уроци, коментира пред БНР-Радио София Зорница Трифонова, координатор Програма "Образование и социално-емоционални умения" в Асоциация "Родители".

По думите ѝ, НВО не си върши работата, а прави само класиране за следващо училище. Образованието ни се нуждае от сериозни промени. PISA показва, че децата не се справят с практически задачи.

"На частни уроци ходят не само тези, които имат нужда от специални умения или имат по-дълбок интерес към съответната област, а всички.

За тези изпити децата започват се готвят от първи клас. НВО не е  естествена част от оценка на ученето. Вниманието трябва да се средоточи върху истинските знания

Ранното профилиране носи и допълнителни затруднения.

През последните години всички промени, които са правени, са на парче.

Очакваме широк дебат по тази тема. Ако искаме съвременно образование, промените трябва да са с визия за бъдещето, а не частични", подчерта Зорница Трифонова.

Чуйте разговора на Невена Николова и Данаил Конов.

По публикацията работи: Георги Нейков
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени