Интервю на Спас Крайнин с Гергана Ефремова в предаването ''Преди всички''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Повече от 25 експертни организации настояват за по-дълъг и професионален разговор за промените в Закона за предучилищното и училищното образование.
"Тези промени не са добре обмислени, не са добре обосновани, не е ясно на какво стъпват. Включително администрацията на Министерския съвет в своето становище казва, че липсва задълбочена оценка на въздействието и не е ясно какъв ще бъде резултатът от тях".
Това коментира пред БНР Гергана Ефремова - старши специалист в отдел "Стратегически партньорства" във Фондация "Заедно в час".
"Предлаганите промени обхващат множество различни елементи от образователната система, които биха имали въздействие върху нея. Както има промени, които са отдавна чакани и изключително нужни, така има и такива, които са доста противоречиви. Но дори тези, които адресират важни проблеми в образованието, не е ясно как ще бъдат изпълнени в последствие и от това, което се вижда - те не са обсъдени детайлно с професионалната общност в сферата на образованието", подчерта тя в интервю за предаването "Преди всички".
По думите ѝ законът включва малки парчета от системата, но не е ясна цялостната концепция. МОН би следвало след провеждане на консултативен предварителен процес с всички заинтересовани страни да предложи концепция, обясни Ефремова и уточни, че в момента такова нещо липсва. А дяволът е в детайлите, припомни тя.
Хората в образователната система по принцип подхождат с най-добри намерения, вярва Ефремова и изрази надежда становището им да бъде чуто.
Тя е категорична, че за да бъде адекватна подкрепата за един ученик, особено със СОП, участието на семейството е ключово:
"Изключването на родителите поставя бариера, създава предпоставки за конфликти, за напрежение, за недоверие, не е изключено в някои ситуации да има и недобросъвестност".
Не виждаме какво налага въвеждането на задължително изучаване на религия в образованието, изказа мнението си по друг въпрос в закона Гергана Ефремова. Видя се ясно, че няма обществен консенсус по този въпрос, напомни тя. Според нея въвеждането на такъв предмет ще доведе и до много въпроси и даде пример с някои.
По думите ѝ, ако МОН беше предложило да има час по добродетели, това би срещнало много по-сериозна обществена подкрепа.
Няма пропаганда за сексуалната ориентация сред подрастващите, категорична бе още Гергана Ефремова.
"Пропаганда има в главите на някои хора, които ги е страх от непознатото или които търсят "под вола теле" и своите политически дивиденти. Тези промени бяха приети изключително набързо миналото лято и събудиха доста голям отпор в обществото. Това доведе единствено до страх, до това, че имената и адресите на едни учители бяха изнасяни в едни списъци, доведе до това, че училищата на много места станаха по-затворени за външни партньорства, защото се притесняват как ще бъде изтълкувано това".
"В XXI век това да има забрана да се говори за сексуална ориентация, да се отрича съществуването на хората с различна сексуална ориентация е дискриминационно, това е заблуда и би довело единствено до разделение, до насаждане на повече напрежение, конфликти. За какви добродетели говорим, ако не искаме да научим децата да бъдат отворени към различните от тях, да бъдат съпричастни, толерантни и да приемат", коментира Ефремова.
Цялото интервю на Спас Крайнин с Гергана Ефремова в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.