Промените в Закона за предучилищното и училищното образование, предложени от Министерството на образованието и науката, ще влязат за обсъждане в Народното събрание до средата на юли. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев по време на широка експертна дискусия за промяна в образователната структура.
"И преди да го публикуваме за обществено обсъждане имаше различни разговори, основно по най-дискусионната тема - добродетели и религия. Колкото и да го обсъждаме, някои теми ще останат необсъдени и дискусионни. Получили сме голям брой становища. Една част от тях са с конкретни предложения. Аз смятам, че ние достатъчно го обсъждахме. Съмненията ще оставим на народните представители да решат".
Срокът за обществено обсъждане изтича на 29 юни и няма да бъде удължаван.
На фона на изтичащия срок на обществено обсъждане на вече предложени редица промени в Закона за училищното и предучилищно образование Министерството на образованието и науката даде начало на експертна дискусия, свързана с промяна на образователната структура. Целта на разговорите е да се преодолеят слабостите на настоящата образователна система, като се подобрят уменията и компетенциите на учениците и се повишат средните им резултати.
Основният дискусионен въпрос на срещата, която събра широк кръг от образователни експерти, беше кога да се завършва основното образование – в 7-и, 8-и, 9-и или друг клас.
Дискусията започна с представянето на два анализа на образователните структури - на проф. Николай Попов от Софийския университет и на бившия министър на образованието и науката проф. Галин Цоков. Проучването на проф. Попов е въз основа на сравнителен анализ на образователните структури в 37 европейски страни. Той подчерта, че няма тенденция образователните структури в различните европейски страни да се уеднаквяват.
Проф. Цоков защити удължаването на основното образование с аргументите, че всички ученици, които постигат високи успехи в международни изследвания на резултатите на учениците като ПИЗА, са от образователни системи с по-дълъг период на обучение в основното образование. В съвременните образователни модели акцентът е не върху овладяването и заучаването на знания, а върху формиране на умения и компетентности.
За министъра на образованието и науката Красимир Вълчев ранното завършване на основното образование има много повече недостатъци, отколкото предимства.
Красимир Вълчев не даде категоричен отговор с колко години трябва да се удължи периодът на основното образование.
Министърът на образованието не се ангажира със срок, в който ще се вземе решение как да се преструктурира системата - в частта продължителност на основното образование.
С днешната дискусия се слага начало на обсъжданията в обществото, но предстои работа по темата да се развива през следващите две години.