Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Събираме много данни, но статистиката не е анализ"

Ирина Манушева: НВО не бива да работи като вход за училища!

"Важно е да осмислим цялостно системата на образование"

| Интервю
Ирина Манушева
Снимка: Юлияна Корнажева
Чуй новината! Чуй новината:

НВО не бива да работи като вход за училища. Това заяви пред БНР Ирина Манушева, философ, преводач и активист за достъп до качествено образование.

Организацията за икономическо сътрудничество и развитие публикува доклад за образованието у нас. Това е първият цялостен и независим анализ на българската система за оценяване, достъпен на български език. Според организацията, страната ни има възможност да подобри оценяването и то да бъде не само инструмент за отчетност, но и средство за подкрепа и развитие.

"У нас не си падаме много по анализите. Събираме много данни, но статистиката не е анализ. От години в България се правят промени на парче и по нечие хрумване. За да се направи смислена реформа, проблемите трябва да бъдат добре анализирани. Външните оценявания бяха замислени като инструмент за оценка на системата, но не се ползват по този начин. Никой не анализира резултатите от външните оценявания. 

Не може с един и същи инструмент да се оценява системата, да се търсят пробойните в нея и да се следят ефектите от разни мерки и реформи, независимо дали на училищно, регионално или национално ниво, а в същото време да се прави и подбор на ученици".

Проблем е, че националните външни оценявания все повече се ползват за подбор на ученици, смята Манушева. 

"Благодарение на това имаме постоянно разширяване на ножицата между училищата". 

Тя коментира кои са приложимите препоръки на ОИСР.

"Едно от основните послания е да помислим за какво ни служи оценяването – и на ежедневна база в училище, и на тези външни оценявания. Много е важна формиращата функция на оценяването, но у нас то се заключава в констатацииПостоянно изпитваме учениците, за да се види какво не знаят в момента. Въпросът е как могат да прилагат тези знания, да ги учим да мислят творчески и критично".

Залогът, свързан с външните оценявания, става все по-голям, отбеляза още Манушева.

"От тях зависи не само в кое училище ще влезеш, но и какво ще учиш. Принуждаваме децата да избират профил или професия, която не знаем дали ще съществува. Даваме им ограничени възможности". 

Ирина Манушева предлага само някои от училищата да правят собствени изпити, както и да се помисли за модулно обучение. 

"Важно е да осмислим цялостно системата".

Продължава да битува представата, че трябва да има универсално решение за абсолютно всяка класна стая, отбеляза тя още един от недостатъците на образователната ни система в предаването "Преди всички". 

"Децата ни тръгват на училище с голяма мотивация, но бързо се разочароват. Да си дадем сметка за какво искаме да ни служи образованието".

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова-Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна