За съжаление, телефонът за много подрастващи се е превърнал в своеобразен лидер и ние, възрастните трябва да контролираме в някаква степен информацията, която детето приема с такова устройство - първо, за да го предпазим, и второ, то да развие критично мислене.
Това подчерта пред БНР-Радио София Рубен Лазарев, създател на едно от интересните места за книги и общуване, дългогодишен експерт по търговска комуникация.
По думите му, пътят, по който дете може да се откъсне от екрана на дигиталното устройство и да му привлече вниманието с друго, е труден. Още повече, че мнението на родителя невинаги се възприема като лидерско и за това има редица причини.
Пръв сред съветите на Лазарев е детето да има занимания. Когато е заето с тях, умът му е спечелен от нещо различно, то ще отделя по-малко време за телефона.
Това може да стене през книгите, играта, спорта, споделяне на интереси, хоби.
За критичното мислене много помага общуването.
"Трябва да научим децата да интерпретират. Да (пре)разказват. В този смисъл четенето с разбиране е от особено значение. Когато четем, създаваме светове в съзнанието си. Когато сме в интернет, приемаме информацията наготово, обясни експертът.
Според него стоенето в онлайн пространството означава заливане с информация, желание за още – като при зависимостите, както и невъзможност за осмисляне и обработка (интерпретация).
Лазарев обясни с какъв подход работи с групи деца и че обича да завършва заниманията с важните теми за извинението – оръжието на силния, и за благодарността.
Чуйте разговора Катя Василева.