Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Според държавата има поевтиняване

Агенция "Мяра": 74% от българите казват, че животът поскъпва

КНСБ: Цените на дребно и на едро са със сериозни отклонения

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Близо три четвърти от пълнолетните българи намират, че в последните седмици има увеличение на цените на стоките и услугите. Данните са от независима изследователска програма на социологическата агенция „Мяра“, публикувани днес. Изследването е проведено в началото на август сред 801 пълнолетни български граждани. „В последните няколко седмици усетих намаление на цените на стоките и услугите, които ползвам“, казват само 2% от пълнолетните българи, 17,3% не са усетили промяна в последните седмици, но 73,9% избират опцията „В последните няколко седмици усетих увеличение на цените на стоките и услугите, които ползвам“. 




В същото време от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата отчитат в седмичния си бюлетин, че продължават да поевтиняват продуктите от основната потребителска кошница на българите. Заради по-ниските цени на плодовете и зеленчуците, за една седмица, храните от първа необходимост на едро са поевтинели с един лев, показват данните на комисията. От 98 на 97 лв. пада цената на едро на 22 основни хранителни продукта в потребителската кошница през последните седем дни. Най-съществено поевтиняват доматите, чушките и ябълките. Тенденцията на покачване остава при лимоните, поскъпват краставиците и тиквичките. От основните храни за поредна седмица поскъпват свинското месо, сиренето, маслото и олиото. Измененията в цените са характерни за сезона и без данни за външни влияния, коментира Вилизар Георгиев от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.


Според наблюдението на КНСБ това е така, защото цените на дребно и на едро са със сериозни отклонения - за една и съща стока са между 30% и 70%. 

Малките търговски обекти поддържат по-ниски цени от големите вериги. Това е друг от изводите в ежемесечното наблюдение на Синдиката на цените на стоките от т.нар. малка потребителска кошница. Наблюдаваните стоки са общо 21, като се регистрира поскъпване на кафето със 7%, а на лимоните с почти 10 на сто. В големите вериги по-скъпи са продукти като хляб, свинско месо, кренвирши, кисело и прясно мляко, сирене, яйца, домати и краставици, ябълки и боб. 



По-значителен ръст през последния месец има при цените на кафето и минералната вода, като това се обосновава със сезонната специфика на потреблението. Лимоните са поскъпнали с 9,6%, ябълките – със 7,8%, пилешкото месо – с 2,8%, а хлябът – с около 2%. Олиото, доматите и краставиците поевтиняват. Има различия при цените и в различните региони. На месечна база се наблюдава задържане на цените на малката потребителска кошница поради спада на цените при някои основни стоки, като ориз и яйца, и по-същественото намаление на цените на сезонните – краставица, домат и др., сочат още данните на КНСБ.

Стабилизиране на подкрепата за присъединяване на България към еврозоната, отчитат данните от третото национално представително проучване на агенция "Алфа Рисърч", проследяващо тенденциите при нагласите на гражданите и бизнеса в България по темата. Изследването е проведено през юли. В същото време обаче по-голямата част от анкетираните се притесняват най-вече от необоснован скок в цените. 



Изследването регистрира, че 49.2% от гражданите вече одобряват присъединяването към еврозоната, негативно е отношението на 45.8%, в сравнение с предишното подобно проучване е регистриран ръст от 3 процентни пункта на подкрепящите еврото. Бизнесът запазва устойчиво високи положителни нагласи (69%:30%). По отношение на конкретните очаквани позитиви, преобладават прагматичните и рационални виждания – удобство при пътуване и разплащане в чужбина (59%), улеснена търговия с другите европейски държави, повишаване на финансовата сигурност и стабилност на страната, затвърждаване на европейската принадлежност и недопускане преминаването към друга сфера на влияние (всички между 25-30 на сто). 

Най-тревожната тенденция, която проучването регистрира, е значителният ръст на хората, които се опасяват от спекула и изкуствено завишаване на цените – 71%, което е значително по-висок дял от хората с негативно отношение към еврото. Т.е. безпокойството е обхванало широки социални групи. В тази светлина, е налице риск от ерозиране на обществените нагласи при увеличаване на цените до края на годината и в първите шест месеца на следващата, отбелязват от "Алфа Рисърч". "Единствените две институции, които биват оценявани преобладаващо негативно в способността им да се справят с подготовката за приемане на еврото това са Комисия за защита на потребителите и Комисия за защита на конкуренцията", казаха още от социологическата агенция.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна