Спокойният родител отглежда спокойни деца. Това каза в интервю пред БНР и дни преди началото на учебната година психологът Младен Владимиров. Той има над 10-годишен опит в консултирането на деца и родители.
В предаването "Преди всички" той коментира стреса сред децата, учениците, родителите, учителите - сутрешното ставане, отсъствията, закъсненията, учебните програми. И посочи, че родители, ученици и преподаватели са стресирани, защото това е "типично в български стил":
"Правим нещата в 5 без 10! Колко много разговори се случиха в последния месец - как ще оценяваме седмокласниците, ще има ли интегрални задачи, а те се подготвят за друго, как ще влязат часовете по религия в програмата, ще влязат ли едносменни режими, ще започват ли децата по-късно. Това вкарва стрес – като организация".
И посочи, че дори вчера с писмо кметът на София призовава директорите на училища да организират 17 септември, "без въобще да ги е събрал и да говори".
"Ето това са решенията на коляно, които нямаме време да ги осмислим, да ги планираме, да се адаптираме, правим всичко в крачка и това води до стрес", допълни психологът.
Според него българската образователна система измерва неща, които често не преподава, българската система измерва показатели, които децата често пъти не знаят как да се приложат.
"Преди години говорихме за цялостно личностно развитие, за преминаване от знания към компетентности. Не, българското дете - ученик, особено кандидат-гимназистите и в 12. клас, учи битова информация. Децата с най-добри показатели на изходящите диагностики в края на учебната годна, на входящите сега, няма да помнят нищо, само около 50% от знанията преди 3 месеца. Тези знания са краткотрайни и обслужват изпитния формат, а не какво знае детето", коментира Младен Владимиров.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.