Първият учебен ден винаги започва с приповдигнато настроение, стихове, фанфари, речи и пожелания за една успешна година. В края на годината започват оправданията, защо са ниски резултатите от матурите, слаб общ успех и статистиката на отпадналите от образователната система.
Голяма част от ниските резултати идват от неразбирането на езика, а от там и учебния материал. Това важи най-вече за училищата с преобладаващи ученици от ромски произход.
Преподавателите казват, че тези деца, ако не получат родителска подкрепа, то следват слаби резултати и ранно отпадане от училище.
Кореспондентът на БНР в Сливен присъства на откриването на учебната година в Основно училище "Паисий Хилендарски" в село Тополчане, в което се обучават близо 700 деца от ромски произход. Тази година в клас влизат 67 първокласници.
Пред училището в Тополчане днес е празник. Родители и ученици, чакат училището да отвори врати, за да започне новата учебна година. Всички се вълнуват като за първи учебен ден, особено онези, които ще са в първи клас. Ангел е един от тях. Питам го дали вече знае азбуката и може ли да брои до 10?
Други двама герои Ивайло и Понко, които са малко по-големи ми разказаха, че си идват от Германия, за да учат тук. Езиковата бариера ги е върнала в Тополчане. Дори нещо повече – лятото не са си губили времето, а са чели книжки.
Срещам и една шумна момчешка компания, на които много не им се ходи на училище. Има разбира се и деца, които всичко си знаят, особено когато са подканени от учител.
Преди първия звънец питам класната на един от първите класове - г-жа Митка Митева, има ли притеснение, че децата трудно ще се справят с материала, понеже голяма част от тях не разбират български език.
Друг учител също ми обясни, че основните проблеми идват от неразбирането на езика.
Този разказ на учителите поставя въпроса дали билингви децата да имат една подготвителна година, за да могат да учат с разбиране и да усвояват материала. Директорът на училището Ваня Иванова също коментира проблема с разбирането на езика.
Родителите от своя страна коментираха, че искат техните деца да учат и да завършат дори висше образование.
Мечтите са моторът към успеха, но реалностите за съжаление са други. Пожеланията към тези деца са за една успешна година, а към учители и родители да ги подкрепят.
А специалистите в образователното министерство да се замислят, как да направят така, че тези деца преди да влязат в системата на образованието да научат добре български език, за да няма после, както всяка година слаби резултати на матурите, най-вече от провинцията, там където тези деца учат и живеят
Защото увеличаването на часовете по математика и природни науки ще е безсмислено, ако учениците не могат да четат с разбиране и не могат да ползват български език. Успешна нова учебна година на всички!
Подробности чуйте в звуковия файл.