Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За забраната за телефон в училище:

Психологът Иван Игов: Пресилено е електронните устройства да се сравняват с алкохолизма

"Не си даваме сметка, че децата по различен начин възприемат света, а образователните системи са консервативни"

| Интервю
Иван Игов
Снимка: Кирчо Стоичков

Преувеличено е да се говори и да се сравнява ползването на електронни устройства от деца и ученици с алкохолизма. Ако беше така, всички щяхме да сме алкохолици. Така психологът Иван Игов коментира изказването на образователния министър Красимир Вълчев, че зависимостта към телефони и таблети е няколко пъти по-опасна от алкохолизма. 

"Следейки изследвания, не съм стигал до данните на министър Вълчев, но като цяло да се говори, че може да бъде сравнено с алкохолизма е преувеличено. Покрай социалните мрежи и ИИ има информация, която е важна за децата в интернет. Забраненият плод става интерес! И много деца и юноши ще заобиколят тези забрани. Не виждам начин как ще стане", каза в интервю пред БНР Игов, който е с дългогодишен опит на училищен психолог.

В предаването "Нещо повече" той коментира забраната на мобилните телефони в училище и предупреди, че това трудно ще се реализира.

"В теория на психологията, когато се говори за взимане на решение, трябва да се отговори на три въпроса. Защо го правим, как ще го правим и кой ще го контролира? Ако това е да спасим децата от алкохолизма, ми се струва пресилена задача. Дори да ги забраним в училище, вечер децата ще са пак с телефона под чаршафа", прогнозира Иван Игов. 

Той приема забраната за по-малките ученици, защото трудно се ориентират в съдържанието в интернет:

"При големите забраната ще бъде прехвърлена на учителите и това ще влоши отношенията им. Добрият учител може да мотивира децата, да им е интересно и дори телефоните да са пред тях, те няма да ги ползват". 

Игов посочи, че в Англия е имало голяма съпротива за забраната, а резултатът е, че е никой не може да се справи. Според него решението е едно и то е, че трябва да се намери начин "електронните устройства да се интегрират в обучението". 

"Не си даваме сметка, че децата по различен начин възприемат света, а образователните системи са много консервативни. А тези две поколения - Z и Алфа, се обучават и възприемат света по различен начин. Тяхното възприятие е под формата на пъзел, получават информация от различни източници и учители, и  родители трябва да съберат пъзела, което е необходимо и което пречи да се отстрани", обясни Иван Игов. И допълни: 

"Нека учим децата как да задават въпроси и да освободим допълнително време да се развиват. За младите хора е важно да балансират между личния живот и работата. Вече работата и кариерата не са приоритет, както преди. Този баланс е различен от онова, което сме имали и възрастните хора не го разбират. Затова, нека не забраняваме устройствата, а да ги интегрираме", препоръча психологът.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна