“Любоф” откри 43-тия фестивал “Златна роза” и зададе тона на тазгодишния празник на българското кино. Филмът на Ивайло Христов е по пиесата на руския драматург Алексей Слаповски “От червения плъх до зелената звезда”. Характерното фрагментарно писане на автора е изведено като разказ-мозайка за комичното в несъвършенствата, обратите и големите общочовешки теми.
Сценарият, който Ивайло Христов пише, първоначално е замислен като пиеса за студентите му в НАТФИЗ. Резултатът накрая обаче е черно-бял филм, който тепърва ще намира своята публика.
Анонимните герои от този визуален омнибус се срещат извън линейното време в осем различни истории за неуспяващата да се осъществи любов. С този филм Христов заформя черно-бяла трилогия именно за любовта, която “не е много любов, но все пак я има”. След “Каръци” и “Страх” режисьорът, който е повлиян от “смешното като интуиция на абсурда, след който винаги стои трагизмът”, създава “Любоф” с идеята да покани зрителя на разговор. От една страна, за това как живеем и виждаме другия, а от друга – за мъртвия град, в който всички съществуваме.
Христов е повлиян и от Джим Джармуш, а филмът му следва една осезаема Брехтова линия. Вдъхновен от пиесата на Слаповски, “Любоф” има вертикална градация. Движението в историите тръгва от низините към върховете в човешкия живот.
Освен линиите на любовта Ивайло Христов залага във филма си и една отдавна поставена кауза – да даде възможност на студентите си да бъдат забелязани и ангажирани в други проекти. В “Любоф” виждаме познатите вече на зрителите Елеонора Иванова и Ясен Атанасов, но също така и Теодор Кисьов – друг студент на проф. Ивайло Христов, който ще има място и в новата пиеса, която режисьорът ще постави в Театър 199, там младият актьор ще си партнира със Светлана Янчева, Кристина Янева и Елена Телбис. Виждаме и една непрофесионална актриса – Снежина Здравкова, която прави силна епизодична роля.
В “Любоф” участват още и Иван Бърнев, Владимир Карамазов, Вяра Коларова, Красимир Доков, Кристина Янева, Мариана Жикич, Меглена Краламбова и Наталия Дончева.
Повече за това какво се случва, когато се качим в този черно-бял омнибус и тръгнем към мрачния град, в който любов няма, но много ни се иска да има, Ивайло Христов говори в звуковия файл.
Според Орлин Руевски, продуцент и оператор на филма, всеки един зрител, който цени киното, ще намери нещо за себе си в “Любоф”. Той и Емил Христов, с когото работят в тандем зад камерата, избират да отнемат цвета на филма, за да се излезе от бита и ежедневието. Руевски си спомня и едно от предизвикателствата в началото – тъй като не могат да се правят банкови преводи към Русия, екипът е разполагал със сценарий, но не и с права за заснемане на пиесата “От червения плъх до зелената звезда”. Днес обаче тази абстрактна (донякъде) история, заснета за 10 дни, е вече факт и говори за (без) любов.
Повече за влиянието на чешката киновълна и старите италиански филми, което се открива в “Любоф”, Орлин Руевски разказва в звуковия файл.
През ноември филмът ще се срещне и с публиката на “Kиномания”. А за следващия си филм Ивайло Христов гарантира цветна история, посветена на Чехов.
Снимки – "Златна роза", Фестивален и конгресен център - Варна