Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българската асоциация за електромобилност критикува новите разпоредби за тротинетките

| Интервю
Снимка: Ани Петрова

Българската асоциация за електромобилност оспорва и критикува последните законови промени, регламентиращи използването на електрически тротинетки.

"Тези промени бяха експресно приети, без никакво обществено обсъждане. Вместо повече пътна безопасност, те внесоха тотален хаос в придвижването с тротинетки."

Това мнение изрази пред БНР председателят на асоциацията Владислав Стоицов.

Една от промените засяга задължителното използване на каски от всички ползватели на електрически тротинетки. Първоначалната версия на закона е предвиждала това да важи само за подрастващи, до 16 години.

Тротинетките са с малки гуми, при всяка неравност може да се загуби контрол и без каска може да има тежки последствия. Каската може да спаси живот, посочи Стоицов в одобрение на новото правило.

Тези тротинетки са оборудващи със силни фарове, но законодателят предприе драстични мерки, забранявайки използването им през тъмната част от денонощието, коментира Владислав Стоицов в предаването "Хоризонт до обед".

Владислав Стоицов

Според него заради това ограничение хората, отишли на работа с електрически тротинетки, няма да могат да се приберат с тях през зимата, когато се стъмва рано.   

Има много разтегливо понятие за тъмните часове. Няма вписана такава дефиниция в Закона за движение по пътищата. Всеки може да го дефинира по собствен начин, уточни той.

Пътните инциденти през тъмната част от деня са много по-малко от тези в светлата, защото трафикът е по-малък, а хората – по-внимателни, възрази с други аргументи срещу разписаното в законодателството Стоицов.

Отговорността за регистрация на електрическите тротинетки се прехвърля върху общините с 4-месечен гратисен период, отбеляза още той. Няма обаче стандарт и не е ясно къде ще се поставя регистрационният номер, като в една община това може да е номер, а в друга – стикер, даде пример председателят на Българската асоциация за електромобилност.

Владислав Стоицов вижда парадокс и при гражданската отговорност на водачите на тротинетки. В Закона за движение по пътищата е разписана регистрация в общината, а в Кодекса за застраховането – регистрация в КАТ. Застрахователите изискват номер на шаси, какъвто електрическите тротинетки нямат.

Какво трябва да направи един човек, който току-що си е купил тротинетка, обобщи всички въпросителни Владислав Стоицов.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна