Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Изложба с плакати, озаглавена “Толерантност“ и съставена от Мирко Илич, е подредена на пл. “Славейков“ в София.
Изложбата е посветена на Празника на София и поставя начало на програмата, съпътстваща предстоящото през декември 11-о Международно триенале на сценичния плакат.
Българското участие в селекцията е представено от плаката на Люба Томова – носителка на Голямата награда от 10-ото Международно триенале.
Площад “Славейков”, който винаги е бил един културен център, приюти изложбените проекти. В момента там е международната изложба “Толерантност”. Куратор на изложбата е Мирко Илич - сърбин, плакатист, който в момента живее и работи в САЩ. През 2017 г. му хрумва идеята за тази акция, кани художници от различни държави.
Над 230 плакати дойдоха тук, при нас и имахме възможност да изложим само 70 плаката.Интересното на тази изложба е, че всяка държава, в която гостува, има правото да избере спрямо нагласите на хората, какво да покаже. Така че самата изложба е толерантна към хората”, казва Люба Томова, съорганизатор на триеналето. Така, изложбата вече е обиколила близо 250 държави и винаги е различна, защото кураторът кани нови автори.
“Много говорим за толерантност, но реално я няма. Виждате, че расизма набира все по-голяма скорост”, допълва тя и посочва, че насилието срещу жени, деца, животни е не само в България.
Затова, по думите ѝ е много важно да се говори за толерантността, а плакатът има възможността да възпитава и да задава директно въпроси.Люба Томова е единственият български участник в тази колекция, която е сред най-влиятелните и престижни международни акции с огромен размах и е голяма привилегия и подарък за града, че може да се асоциира този резултат с нашите всеобщи усилия да разпространяваме изкуството на плаката”, допълва Албена Спасова, която също е сред организаторите на триеналето.
По думите на Албена Спасова интересното на плаката е, че той въздейства върху хората без те да имат съзнанието, че са зрители на изкуство. Плакатът има привилегията да провокира, да накара хората да се замислят и когато минувачите надигнат поглед могат да видят различните, силни и смислени послания, които носят плакатите.
Чуйте повече в разговора на Христина Иванова в звуковия файл.