"Системата е уникална. Създадена е от високотехнологична компания, която използва виртуалната реалност за обучение по анатомия на човек. В системата има над 13 000 структури и органи. Всеки студент във виртуалното пространство може да ги разделя, да ги върти, според това от каква гледна точка иска да види анатомичната структура", разказва проф. Добромир Димитров, ректор на Медицинския университет в Плевен, ръководител на Клиниката по онкохирургия и председател на Сдружението на медицинските университети.
"Управлението е чрез ръцете на студента – по начин, по който му е удобно на него да се вижда. Изключително съвременно, интерактивно, приятно за студентите."
Във виртуалната среда студентите ще прекарват 20-30 минути, защото виртуалната реалност е натоварваща и може да причини главоболие или световъртеж.
Във виртуалното пространство има заредени образи. Може да се избере мускулна, скелетна, нервна, сърдечно-съдова система – според тематиката на упражненията.
"Огромното предимство на тази система е, че освен анатомичния орган, виждайки го макроскопски, студентът може да види рентгенов образ, ядрено-магнитен образ. Студентът от първи, втори курс вече ще започне да вижда образи от медицински изследвания, но без патология", подчертава проф. Добромир Димитров. По думите му, първите впечатления на студентите са много положителни.
Университетът се е сдобил и с нов симулатор за роботизирана хирургия – специална каска с виртуална реалност, с джойстици, които ще използват петокурсниците, обучаващи се по минимално инвазивна хирургия. Според проф. Димитров това е съвременен и много достъпен тренажор.
По темата с младите лекари и техните протести ректорът на Медицинския университет в Плевен коментира, че да инвестираш в тези млади хора е ясен знак за инвестиция в бъдещето и устоите на здравната система.
"Младото поколение ще промени системата, не трябва да имаме никакво съмнение. Младите си отстояват правата, искат да виждат хоризонта на тяхното кариерно развитие. Този хоризонт ще задържи младия лекар в нашата система. Към момента този хоризонт не е написан, почти е отсъстващ. Разговорът за заплащането е много важен. Предложените промени в наредбата не дадоха достатъчно отговори и оттук се породи новата вълна недоволство. Единственият позитив е дигиталната специализантска книжка."
"Криенето от младия лекар, конфликтът между опитни и млади лекари продължава", отчита проф. Димитров, според когото "всеки партньор в тази система е важен – от санитаря до академика".
Повече чуйте в звуковия файл.