Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мобилно приложение показва в реално време къде са всички тролеи, трамваи и автобуси в София

Симеон Ставрев: След като ЦГМ отвори данните на градския транспорт, време е и БДЖ да го направи

| Интервю
Снимка: Георги Нейков
Чуй новината! Чуй новината:

Може ли транспортният стрес да се облекчи, ако виждаме онлайн къде се намира транспортното средство, което чакаме? За София вече има ново мобилно приложение, което показва в реално време къде са всички тролеи, трамваи и автобуси. Направено е обикновен човек с помощта на отворените данни на града. 

Борихме се за отворени данни 10 години, подчерта пред БНР Симеон Ставрев, български софтуерен инженер и общински съветник в Столичния общински съвет от "Да, България". 

По думите му таблата по спирките не показват адекватно, защото вече не се поддържат. Той обясни, че те работят по остаряла технология и не са добре интегрирани с GPS-ите на колите на градския транспорт:

"Затова идеята беше всеки да може в цифров вид да види къде е превозното средство и кога идва. Този GTFS стандарт позволява на всеки 5 секунди да се обнови информацията къде е превозното средство".

Сайтът на ЦГМ е част от обществена поръчка за 6 млн. лв. за дигитализация, напомни Ставрев в интервю за предаването "Хоризонт до обед". И добави:

"Въпросът е как Милен, който явно е ентусиаст, използва отворените данни и прави едно приложение абсолютно безплатно и достъпно за всеки гражданин. В същия момент ЦГМ не могат да ми отговорят колко пари са дали за камери, за таблетите в автомобилите, къде са сървърите, какво се случва на тях, и колко пари е струвало сайтът на ЦГМ да бъде преправян в този му вид. Част от него е абсолютно безсмислен, ако такова приложение на Милен работи".

"Тези камери, таблети, сървъри за паркирането, които са в обществената поръчка за дигитализацията - те са услуга. Когато ЦГМ сключва договор за услуга, когато изтече договорът, тази услуга вече не се предоставя и фирмата-доставчик ще си прибере камерите, таблетите и сървърите, не знам дали ще приберат и част от сайта на ЦГМ, където ги пише тези неща. Големият проблем е, че общественият ресурс в този случай не е много ясно дали е похарчен по адекватен начин, защото според мен не е", изказа мнението си Симеон Ставрев и подчерта, че това е била идеята за отварянето на данните.
 
Ако се дават пари, трябва да има услуга, която да отговаря на тази стойност, категоричен бе още общинският съветник и добави, че някой път в тролея се вози като "чувал с картофи". 

Милен-Йоан Божиков е авторът на мобилното приложение за проследяване на автобусите от градския транспорт. В предаването "Хоризонт до обед" той каза, че картата му е била готова още преди година, но в ограничен вид заради липсата на тези отворени данни.

"Най-сложното нещо беше изграждането на моята база данни и как точно да обработвам данните, така че данните, които се виждат в приложението, да са реални и актуални", коментира той.

ЦГМ имат своя карта на живо, но на нея няма почти нищо, смята Божиков. 

След като ЦГМ са отворили данните на градския транспорт, е време и БДЖ да ги отворят, призова Симеон Ставрев. А Милен-Йоан Божиков призна, че чака именно това. 

Цялото интервю на Ирина Недева със Симеон Ставрев и Милен-Йоан Божиков в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени