Интервю на Ирина Недева със Симеон Ставрев и Милен-Йоан Божиков в предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Може ли транспортният стрес да се облекчи, ако виждаме онлайн къде се намира транспортното средство, което чакаме? За София вече има ново мобилно приложение, което показва в реално време къде са всички тролеи, трамваи и автобуси. Направено е обикновен човек с помощта на отворените данни на града.
Борихме се за отворени данни 10 години, подчерта пред БНР Симеон Ставрев, български софтуерен инженер и общински съветник в Столичния общински съвет от "Да, България".
По думите му таблата по спирките не показват адекватно, защото вече не се поддържат. Той обясни, че те работят по остаряла технология и не са добре интегрирани с GPS-ите на колите на градския транспорт:
"Затова идеята беше всеки да може в цифров вид да види къде е превозното средство и кога идва. Този GTFS стандарт позволява на всеки 5 секунди да се обнови информацията къде е превозното средство".
Сайтът на ЦГМ е част от обществена поръчка за 6 млн. лв. за дигитализация, напомни Ставрев в интервю за предаването "Хоризонт до обед". И добави:
"Въпросът е как Милен, който явно е ентусиаст, използва отворените данни и прави едно приложение абсолютно безплатно и достъпно за всеки гражданин. В същия момент ЦГМ не могат да ми отговорят колко пари са дали за камери, за таблетите в автомобилите, къде са сървърите, какво се случва на тях, и колко пари е струвало сайтът на ЦГМ да бъде преправян в този му вид. Част от него е абсолютно безсмислен, ако такова приложение на Милен работи".
"Тези камери, таблети, сървъри за паркирането, които са в обществената поръчка за дигитализацията - те са услуга. Когато ЦГМ сключва договор за услуга, когато изтече договорът, тази услуга вече не се предоставя и фирмата-доставчик ще си прибере камерите, таблетите и сървърите, не знам дали ще приберат и част от сайта на ЦГМ, където ги пише тези неща. Големият проблем е, че общественият ресурс в този случай не е много ясно дали е похарчен по адекватен начин, защото според мен не е", изказа мнението си Симеон Ставрев и подчерта, че това е била идеята за отварянето на данните.
Ако се дават пари, трябва да има услуга, която да отговаря на тази стойност, категоричен бе още общинският съветник и добави, че някой път в тролея се вози като "чувал с картофи".
Милен-Йоан Божиков е авторът на мобилното приложение за проследяване на автобусите от градския транспорт. В предаването "Хоризонт до обед" той каза, че картата му е била готова още преди година, но в ограничен вид заради липсата на тези отворени данни.
"Най-сложното нещо беше изграждането на моята база данни и как точно да обработвам данните, така че данните, които се виждат в приложението, да са реални и актуални", коментира той.
ЦГМ имат своя карта на живо, но на нея няма почти нищо, смята Божиков.
След като ЦГМ са отворили данните на градския транспорт, е време и БДЖ да ги отворят, призова Симеон Ставрев. А Милен-Йоан Божиков призна, че чака именно това.
Цялото интервю на Ирина Недева със Симеон Ставрев и Милен-Йоан Божиков в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл.