Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Крисчън Портър: Обществените медии дават на всички очи към света

Какъв е смисълът от обществените медии в свят на кризи и фалшиви новини?

Наталия Горшак: Трябва да говорим директно с обществото, да си взаимодействаме с него

Снимка: Pexels/Terje Sollie
Чуй новината! Чуй новината:


На кого вярваме в извънредна ситуация? Къде търсим информация в случай на природни бедствия, конфликти и епидемии? Обществените медии продължават да са сред най-доверените източници на информация именно в такива случаи. Ще оцелеят ли обаче обществените радиа и телевизии в света на  социалните мрежи, изкуствения интелект и нарастващ политически натиск по цял свят?

Това бяха основните теми за участниците в медийната конференция на Международната асоциация на обществените медии, която се проведе миналата седмица в София. Форумът събра в столицата представители на 24 обществени радиа и телевизии от 5 континента. Какво са техните прогнози за бъдещето на медиите, които работят в полза на обществото?

Надеждната и проверена информация е равносилна на обществено благо, както и услуга, до която всеки човек трябва да може да има достъп. Точно това предоставят обществените медии, но тяхното съществуване е подложено на все повече заплахи по целия свят, посочва Крисчън Портър, ръководител на Алианса на обществените медии (PMA), който е най-голямата световна асоциация на обществени радиа, телевизии и сайтове.

Крисчън Портър

"Мисля, че най-добрият начин да обясним смисъла от съществуването на обществените медии, е кажем: "Как ще изглеждат медийният пейзаж, обществото и демокрацията без тях? Как ще изглеждат без организация, която съществува, за да предоставя услуга, която е обществена ценност, независима е, универсална е и съществува, за да представя разнообразието на нацията, но и отвъд нея?" Мисля, че с всички фалшиви и погрешни новини, изкуствения интелект, ако няма организация, която може да предложи надежден източник на информация заради ценностите, които споменах, светът би бил много по-мрачно място. Смятам, че да се предлага този надежден източник, към който хората могат да се обърнат, е от жизненоважно значение. Основните предизвикателства са свързани с големите технологични компании, как обществените медийни оператори ще се адаптират, ще се конкурират с компаниите и ще гарантират, че публиката знае, че обществените медии продължават да са налични. Особено като се има предвид, че тези големи технологични платформи имат толкова много пари, могат да се адаптират и променят бързо, както и да създават много развлекателно съдържание. Как обществените медии все още могат да бъдат релевантни в тази среда? Също така независимостта – трябва да се гарантира, че обществените медии са защитени в тяхната независимост, така че не само обществото да подкрепя тази независимост, но също така особено и правителството. Обществата трябва да подкрепят обществените медии и да кажат на правителствата по света: "Имаме нужда от независим оператор. Независимост означава, че могат и на вас ви търсят отговорност от името на нас, на обществото“. В основата си това е добре за демокрацията", обясни Крисчън Портър.

Ръководителят на Алианса на обществените медиии допълни как обществените медии могат да продължат да изграждат доверието на хората към тях в свят, който прелива от съдържание, но също така и от фалшиви новини.


"Мисля, че като предоставят качествено съдържание, но и като демонстрират какво правят. Смятам, че обществените медии трябва да бъдат по-добри в това всъщност да показват на обществото какво означава да си независимa новинарска организация и независим източник на образователно и развлекателно съдържание. Демонстрирането на тези неща гради доверие. Но също така става дума и за предоставянето на пространство, към което хората да знаят, че могат да обърнат в период на криза. Трябва да се уверите, че хората знаят, че сте на линия. Това често е предизвикателство в момента. По света има толкова голяма конкуренция, толкова много усилия се полагат, за да се опитат да привлекат хората с най-големите и най-ярките развлечения. Но както сме виждали в моменти на криза, към кого се обръщат хората? Към общественото радио и телевизия. Точно това обществените медии правят наистина добре – те дават на всички очи към света. Виждали сме обществени оператори, които обосновават съществуването си с аргумента, че трябва да бъдат разглеждани като критична инфраструктура. Това не означава, че са държавна собственост, а че са независими и понеже са независими, те са критична инфраструктура при криза. В някои държави сме чували аргумента, че в случай на инвазия е по-добре да имате независима медия, която е отделно от държавата, за да може да предава ефективно без много страх, че също ще бъде превзета. Мисля, че това е голямо упражнение по медийна грамотност, за която обществените медии имат все по-голяма роля. Как да се уверим, че обществото знае какво е обществена медия? Как да гарантираме, че хората знаят от ранна възраст, че могат да се обърнат към обществената медия като към източник на надеждни новини и информация", каза Крисчън Портър.

Катрин Джейкъбсън
Програмният координатор на Комитета за защита на журналистите (CPJ) за района на Съединените щати, Канада и Карибите Катрин Джейкъбсън разказва, че идеята за свободата на медиите е нещо, което се изяснява на децата в Америка още в ранна възраст. Обществените медии там обаче са подложени на безпрецедентен натиск по време на втория мандат на президента Доналд Тръмп.

По искане на държавния глава Конгресът гласува в подкрепа на лишаване от финансиране на Националното обществено радио и на Корпорацията за обществени радио и телевизия. Тръмп твърди, че обществените медии произвеждат новини, които са пълни с негативни предразсъдъци спрямо него. Според експерти обаче и двете институции се ползват с високо доверие, защото съдържанието, което създават не е резултат от финанси, получени от богат собственик и корпорация.


Според Катрин Джейкъбсън е невероятно трудно да бъдат изчислени щетите, които ще бъдат нанесени върху обществото заради замразяването на финансирането на обществените медии.

"Няма да смекчавам нещата. Ситуацията не е добра. Не виждаме това, което бихме се надявали да видим в демокрация като Съединените щати. Администрацията казва, че силно подкрепя Първата поправка, която позволява свобода на словото и на медиите в Съединените щати. Това, което виждаме, обаче са действия, които противоречат на казаното. Това е изключително тревожно. Не само защото означава, че президентът и неговата администрация не се представят достоверно през американското общество, може би дори не казват истината, когато обясняват това, което представляват. Това също така означава, че пространството за дискусии, разбиране, знания и култура наистина се сви. То ще продължи да се ограничава. Защо трябва да ни е грижа за това? Защото в Съединените щати това е част от нашата идентичност, част от това, което ни е казвано от много ранна възраст, още в началното училище относно нещата, които представляваме като държава. Свободата прониква в нормите и ценностите на обществото, които позволяват на икономиката ни да с развива добре, да има научни иновации и всякакви други неща. Да разглеждате свободата на изразяване и на медиите като далечен и нишов проблем означава да пренебрегнете въздействието, което свободните медии имат върху обществото", каза Катрин Джейкъбсън.

И докато заплахата за обществените медии в Съединените щати идва директно от президентската администрация, то в Канада големите компании, които притежават социални медии, затрудняват разпространяването на новини. Съгласно Закона за онлайн новини от 2023 година платформите трябва да плащат за новинарското съдържание на неговите създатели. На практика обаче резултатът е блокиране на новинарската информация и невъзможност тя да бъде споделяна.

Джон Медлайн

Джон Медлайн, който ръководи международния отдел в Канадската корпорация на радио и телевизия и Радио Канада (CBC/Radio Canada), обясни каква е ситуацията на практика.

"Мисля, че отношенията с големите технологични компании и възможността да достигнем до нашите слушатели и зрители на платформите, които използват, а те може да не са винаги нашите собствени платформи - това е от критична важност за бъдещето. Не става дума за това просто да присъстваме в тези платформи, а да можем да бъдем открити в тях. Например "Мета", "Фейсбук" и "Инстаграм" не предоставят място за никакви новини в Канада. Не могат да бъдат публикувани не само канадски новини, но също така американски и български новини. Няма Си Ен Ен, няма Би Би Си. Няма новини, защото не искат да дават компенсации за използването на новинарско съдържание. За да има възможност да изпълним мандата и отговорностите, които имаме, трябва да имаме способността да достигнем до гражданите", каза Джон Медлайн.

"Както вероятно и много други хора, бих казал, че сега е много по-важно, отколкото когато и да било през последните 50-60 години, да имаме независим източник на информация, при който има строги журналистически стандарти и принципи. Много обществени медии подкрепят вътрешния културен и национален суверенитет", допълни Медлайн.

Дейвид Джордан

Генералният секретар на Международната асоциация на обществените медии и директор на редакционните политики и стандарти към Би Би Си Дейвид Джордан също е категоричен, че ролята на медиите, които работят в полза на обществото, е от все по-голямо значение.

"Мисля, че работата на обществените медии е на практика да се намесят и да кажат на хората: "Казват ви това в определено пространство, а на вас ви казват друго на някое друго място, но всъщност това не е вярно. Това са действителните факти". Както гласи известното изказване на първия редактор на "Гардиън" във Великобритания: "Мненията са безплатни, фактите са свещени". Наша работа е да гарантираме, че фактите ще останат неприкосновени и че ще продължим да ги представяме на обществото. Това е една от нашите обществени роли. Невинаги знаем абсолютно всичко по всяко време, но по най-добрия възможен начин трябва да изясняваме какво се е случило, да гарантираме, че фактите са налични, така че хората да могат да се обърнат към нас. Обществените медии се ползват с високо ниво на доверие на повечето места и това е един от начините за поддържане на това доверие на обществото. Обществените медии са мястото, към което хората ще се обърнат, когато трябва да знаят дали даденo нещо е истина", подчерта Дейвид Джордан.

Тереза Гера
В Европа обществените медии показаха своята значимост за хората по време на сериозна криза в края на април тази година, когато срив в електрическата система на Испания остави милиони хора на Иберийския полуостров без ток.

"Ние сме част от основните средства за защита на доверието и демокрацията. Когато има криза, хората се обръщат към нас, за да видят какво имаме да кажем, защото знаят, че сме надеждни, че проверяваме новините, както и че сме услуга в тяхна полза. Това, което се случи в Испания по време на срива на електрическата система, беше, че по-голямата част от населението нямаше достъп до нищо друго освен до радиото. Мрежите се сринаха, нямаше възможност да се ползва интернет. И така хората се обърнаха към радиото, за да чуят какво се случва, да се информират какво предстои, колко дълго се очаква да продължи, какви са евентуалните препоръки като например да не се пътува с кола. Общественият транспорт, в частност метрото, не работеше. Това беше начин хората да получават наистина доверена информация и да успеят да се изправят пред това, което се случваше. Мисля, че едно от най-важните неща беше, че много хора, които нямаха радио с батерии, започнаха да излизат на улиците и да споделят информация с останалите. Имаше и много хора, които отидоха до колите си и включиха радиото си. Разбира се, това беше криза, но поведението на хората беше да се обединят, да споделят информация, да се опитат да разберат какво се случва, да предоставят информация на съседи или на други хора, чиито мобилни телефони не работеха. Смятам, че това беше много важно като обществена услуга. Всички се обърнаха към нас, гласуваха ни доверие и се чувстваха по-уверени и по-спокойни в резултат на това", разказва Тереза Мария Муньос Гера, директор на отдела за международни и институционални връзки и сътрудничество към Испанската корпорация за радио и телевизия (RTVE). 

"Трябва да гарантираме, че хората разбират, че ние сме услуга. Трябва да предоставяме образование, информация и, разбира се, развлечения и го правим. Ние гарантираме, че всеки има достъп до нас. Мисля, че едно от най-ключовите неща, свързани с обществените медии, както и с това те да бъдат поддържани видими и достъпни, е, че ние се грижим за всички. Има законодателство, което ни задължава да обръщаме внимание на малцинствата, на хората с увреждания, да правим нашето съдържание достъпно. Ние сме информационна линия за всекиго, навсякъде, независимо от доходите му и от това къде живее", каза Тереза Гера.

Робърт Швеб

В същото време директорът на Хърватското радио и телевизия (HRT) Робърт Швеб обясни, че медията му неведнъж е показала, че доверието на обществото към нея е основателно.

"Харесва ни да казваме, че сме млада демокрация и съответно страдаме от ерозиране на доверието във всички институции, като Хърватското радио и телевизия е една от тези институции. Това са дебати, в които сме изправени пред критици от други медии, пред политици както от опозицията, така и от управляващата партия. Но когато се появи криза, например както по времето на Ковид пострадахме от две големи земетресения в Хърватия или когато започна инвазията в Украйна, такива моменти показват, че хората все още ни вярват, защото всички превключиха да гледат Хърватската телевизия веднага щом нещо лошо се случваше. Склонен съм да вярвам, че хората продължават да ни имат доверие и че имаме много добра връзка между нацията и Хърватското радио и телевизия. По време на предишния режим бяхме държавен радио и телевизионен оператор. След това, по време на най-мрачните периоди от нашата съвременна история, по време на войните през 90-те години преминахме от това да сме държавна медия към това да сме медия в полза на обществото. Случи се внезапно и в резултат на получилата се ситуация. По това време нямахме армия, нито полиция, но имахме Хърватското радио и телевизия. В тези първи моменти на войната Хърватското радио и телевизия изигра роля на обединител на нацията, на място, което внесе морал, което беше много важно. Хората все още го чувстват по този начин", смята Робърт Швеб.

Дан Шанта

От друга страна, Дан Шанта, ръководител на Международния отдел към Радио Румъния (SRR), припомни, че ролята на обществените медии не се ограничава до това да предоставят новини.

"Културата е универсален език, като тя би могла и би трябвало да бъде отворената врата, когато всички други врати са затворени. Обществените медии вършат великолепна работа за културата. Имах възможността да видя какво правеха много обществени медии по време на пандемията дори за да поддържат артистите живи. Огромни финансови и човешки ресурси бяха включени в проекти, така че обществените медии правеха за културата нещо в период, когато никой друг не правеше нищо. Да, става дума за доверие. Наистина смятам, че дори в трудни времена, когато си винаги на линия, винаги показваш своята добронамереност, но и своя професионален подход, това е хубава отворена врата за културата, но също така и за демокрацията", каза Дан Шанта от Радио Румъния.

Наталия Горшак

Всички аргументи за смисъла от обществените медии обаче не означават, че те не трябва да се променят и развиват.

"Мисля, че трябва да работим върху промотирането, брандинга, върху всички неща, които правят частните медии, а ние не го правим. Частните медии знаят, че понякога е по-добре да имаш по-добра реклама и разпространение в сравнение със съдържанието. Те са по-добри в това. Ние първо се концентрираме върху съдържанието и след това върху промотирането и разпространението му, което е правилно, но трябва да работим върху рекламата и дистрибуцията, а също така и върху взаимодействието с обществото. Трябва да говорим директно с обществото, да си взаимодействаме с него, както правят инфлуенсърите. Трябва да разказваме на хората историите по начин, който разбират. Начинът на представяне на темите вече е различен. Преди журналистите изследваха темата и след това обявяваха, че това е сериозна информация. Сега инфлуенсърите обясняват как са отишли някъде, не са открили определена информация. Този начин на разказване на историите е нещо, което ние също трябва да използваме, за представим темите, за да може хората от другата страна да видят, че ние сме също реални хора, а не само сериозни професионалисти. Разбира се, ние сме сериозни професионалисти, но сега използваме системата на инфлуенсърите, за да сме релевантни. Видяхме, че с досегашния начин на представяне на информацията вече не сме подходящи", посочи Наталия Горшак от Управителния съвет на Словенското радио и телевизия (RTV SLO).

"Трябва да сме по-умни от големите нации, както винаги е било необходимо. Ако искаш да оцелееш, когато си дребен, трябва да намериш различни начини да го направиш. Физически по-дребните хора, както и малките нации, трябва да откриват други варианти, да са по-иновативни, да имат по-оригинален начин на представяне на новините, така че да бъдат видими. Например в нашата страна, Словения, всеки говори най-малкото английски, но хората също владеят хърватски, италиански, немски. Нормално е да гледаш много новини на английски. Аз редовно гледам новини на италиански и френски. Имам различен начин на консумиране на новините. Когато новините са на моя език, те трябва да бъдат наистина добри, за да ги гледам", обясни Наталия Горшак и допълни, че обществените оператори трябва постоянно да обясняват на хората защо съществуват и да доказват активно своята обществена функция.

Жан Филип де Тендер

Според Жан Филип де Тендер, заместник-генерален директор на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), ролята на този вид медии е ключова за функционирането на демократичното общество.

"Ролята на обществените медии е двойна. Трябва да гарантираме, че предоставяме надеждни новини, което и наистина правим. Но ролята ни е също да гарантираме, че обучаваме хората на медийна грамотност, а сега вече и на грамотност за изкуствения интелект, така че те да разбират какво са новините, на които можеш да вярваш, и какво са фалшивите новини. Сътрудничеството на обществените медии с училищата и с библиотеките е ключово за образоването на бъдещите поколения, за да разбират по-добре как функционират медиите", каза Жан Филип де Тендер.

Директорът на Хърватското радио и телевизия Робърт Швеб направи оптимистична прогноза за бъдещето на обществените медии.

"В един момент хората ще се научат как да мислят критично за всичко, което виждат в интернет, и ще имат нужда от проверка за достоверност от някого, на когото могат да имат доверие. Това са обществените медии", смята Робърт Швеб.

Автор на снимките в публикацията с изключение на заглавната: Мария Петрова, БНР.

По публикацията работи: Мария Петрова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени