Софийската национална опера чества 20-годишнината от премиерата на сцената на театъра на постановката на операта “Риголето“ от Верди на режисьора акад. Пламен Карталов.
Едно честване, замислено великолепно и осъществено силно впечатляващо. На диригентския пулт в двата спектакъла – на 7-и и на 9-и ноември, трябваше да застане израелският диригент Даниел Орен. Когато името на маестро Даниел Орен е в афиша, това е гаранция за най-високо качество и на солистите, с които той извайва прекрасно музикалната тъкан на произведението. За съжаление, маестро Даниел Орен отсъства поради неразположение. Беше достойно заместен от също така много обичания от нашата публика италиански диригент Франческо Роза.
И все пак, защо тези спектакли ще останат незабравими? Защото имахме възможността в заглавната роля да гледаме един от най-големите оперни певци на нашето време – монголския баритон Амартувшин Енхбат. Той е носител на първа награда на най-престижния световен конкурс за млади оперни певци “Опералия“ – на изданието в Пекин през 2012 г. На конкурса “Чайковски“ в Санкт Петербург предишната година печели втора награда и награда на публиката. Завоюва наградата на публиката и на конкурса “Певец на света“ на Би Би Си в Кардиф през 2015 г.
Именно в ролята на Риголето Амартувшин Енхбат осъществява пробив в кариерата си, дебютирайки под диригентската палка на Нело Санти в театър “Сан Карло“ в Неапол. След това осъществява успешен дебют и в Парма. Така Риголето се превръща в негова емблематична роля. Неслучайно! Гласът му е “огромен“, както го определя музикалната критика. Има много богат тембър, много голяма сила, но и невероятно богата динамична палитра, умение да филира звука до пианисимо. Има и ярко артистично присъствие. Той е един от тези певци-артисти, които, когато запеят, забравяш за всичко друго. Щастлива съм, че го гледах и слушах на първия спектакъл, а сигурна съм, така се е чувствала публиката и на втория.
Заслужени бурни аплодисменти получи и италианският сопран Федерика Гуида в ролята на Джилда, и вече любимият на българската публика румънски тенор Щефан Поп в ролята на Херцога на Мантуа. Не бих искала да правя подробен анализ, обаче, а само да добавя, че се надявам отново да гледаме и слушаме на българска сцена Амартувшин Енхбат!
В спектаклите на “Риголето“ на 7-и и 9-и ноември участваха още Светозар Рангелов, Александрина Стоянова-Андреева, Димитър Станчев, Ангел Христов, Атанас Младенов, Ангел Антонов, Силвана Пръвчева, Александър Георгиев, Мария Радоева, оркестъра и хора на Софийската национална опера.
Премиерата на тази постановка на режисьора акад. Пламен Карталов на “Риголето“ е на 18-и февруари 2005 г., под патронажа на Н.Пр. Коичиро Фукуи, извънреден и пълномощен посланик на Япония в България. През октомври същата година с тази продукция Софийската опера е поканена на третото си турне в Япония.
