Генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт - ИАТА (IATA) Уили Уолш заяви, че Европейският съюз е предприел "много малко действия" за адресиране на въпроса с конкурентоспособността на авиокомпаниите и разкритикува политиката му за обезщетяване на пътниците, предаде Ройтерс.
Европейските авиокомпании са изправени пред множество предизвикателства през последните години - от стачки на контролните органи на въздушното движение, особено във Франция, проблеми с производителите на двигатели, до закъснения на нови, икономични по отношението на горивото самолети "Боинг" (Boeing).
Институциите на ЕС в момента преговарят за реформа на 20-годишния регламент на блока за правата на пътниците, наречен EU261, който според Уолш е отдавна остарял.
Той посочи, че схемата за обезщетение за закъснения на полети наказва 99% от пътниците, тъй като по-малко от 1% от полетите се забавят след тричасовия праг.
През юни държавите членки на ЕС се споразумяха да увеличат прага за закъснение на полета на четири часа от сегашните три за полети на къси разстояния и шест часа за дълги разстояния, при условие че бъде постигнато споразумение с Европейския парламент.
"Това би намалило нежеланата стимулация за авиокомпаниите да отменят закъснели полети и би било в съответствие с предпочитанието на пътниците да пристигат късно, а не изобщо да не пристигат", се посочва в днешно изявление на ИАТА, като асоциацията призоваваше за прагове съответно от пет и девет часа.
Европейският парламент обаче иска да премахне праговете и да добави възможността за безплатно носене на ръчен багаж, наред с други промени. Европарламентът, Комисията и Съветът на ЕС трябва да се срещнат в сряда и в началото на декември, за да продължат преговорите, отбелязва Ройтерс.
