Автомобилните производители са изправени пред неуспех в техните усилия да смекчат предстоящата забрана на Европейския съюз за продажба на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене, тъй като ключова среща през декември е възможно да бъде отложена, съобщава Блумбърг.
Заинтересованите страни в индустрията очакваха покани от Брюксел за обсъждане на по-гъвкави правила преди обявяването на ЕС на 10 декември, но бяха предупредени, че може да има забавяне, според запознати със ситуацията, цитирани от агенцията.
Председателят на автомобилната компания Stellantis Джон Елкан заяви във вторник, че макар компанията все още да се стреми към електрическо бъдеще, пазарът не е готов да премине само към електрически превозни средства. Това е мнение, което е споделено от няколко други ръководители на автомобилни компании. Те разчитат на бърза яснота от ЕС относно забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г., докато планират бъдещи инвестиции, като милиарди евро са заложени на карта.
Прегледът на ЕС, който беше изтеглен напред от 2026 г. поради по-бавен от очакваното преход към електрически превозни средства, може да се проведе през януари, казаха източниците на Блумбърг. Забавянето идва, тъй като позициите на Германия и Франция относно това как да се промени планът – например чрез разрешаване на продажбата на plug-in хибридни модели – остават твърде различни, посочи те, но добавиха, че все още е възможно ЕС да постигне пробив в последния момент.
"Продължава подготовката за автомобилния пакет, включително прегледа на стандартите за въглеродния диоксид (CO2) за автомобили и микробуси. Както казахме преди, ускорихме тази работа и сега оценяваме събраните при обществените консултации предложения. Ние сме ангажирани да финализираме този преглед възможно най-бързо", каза говорителят на Европейската комисия Анна-Кайса Итконен.
Автомобилната индустрията настоява силно за по-свободни насоки, заявявайки, че настоящите, предназначени да намалят емисиите, излизащи от ауспуха на колата, са твърде амбициозни и застрашават работните места в региона. Ръководителите на автомобилни компании предупреждават, че техните клиенти, отблъснати от недостатъчната инфраструктура за зареждане, все още избират модели с двигатели с вътрешно горене. Продажбите на нови plug-in хибриди скочиха с 40% в Европа през октомври, което ги прави най-бързо развиващите се автомобили.
Производители, включително Volkswagen, Renault и Stellantis, се нуждаят от яснота от Брюксел, за да актуализират стратегиите си. Porsche вече се отказа от амбициозния си тласък към електромобили на фона на намаляващото търсене на модели с батерии, включително Taycan, скъпа промяна, която също навреди на компанията майка Volkswagen. Ford Motor Co. и Volvo Car предприеха подобни стъпки, отбелязва Блумбърг.
Променящият се политически пейзаж в Европа добавя сложност при намирането на решение. Раздробеният френски парламент стесни пространството за маневриране на президента Еманюел Макрон, което затруднява приемането на натиска от страна на Германия за размиване на забраната за двигатели с вътрешно горене. Всяка крачка назад от основните ангажименти за климата рискува да отчужди левите и зелените депутати, от чиято подкрепа той все повече се нуждае, за да приеме законодателство.
Конфликтът подчертава предизвикателствата пред ЕС при управлението на зелените цели във времена на проблеми за автомобилната индустрия. Китайските производители, водени от BYD Co., увеличават усилията си в Европа, засилвайки конкуренцията. В същото време високите разходи за енергия и труд в региона принуждават производителите на автомобили да съкращават работни места и да пренасочват инвестиции другаде. Миналия месец Stellantis обеща да инвестира 13 милиарда долара в САЩ през следващите четири години.
