“Баховото общество в България” за пореден път събра столичани в навечерието на най-големия християнски празник. На 19 април за пръв път у нас беше изпълнен в цялостен вид “Йоханес пасион” на Йохан Себастиян Бах. Концертът е в рамките на “Европейския музикален фестивал”. Той е продължение на традицията, която “Баховото общество” установи през последните години, поднасяйки пълния вариант на “Матеус пасион” в навечерието на Великден.
“Матеус пасион” и “Йоханес пасион” са част от религиозното творчество на големия композитор. Те пресъздават последните дни от живота на Христос, описани от евангелистите Матей и Йоан. Написани са за хор, солисти, оркестър и орган. Времетраенето на всеки от тях е около три часа. Цялостно се изпълняват сравнително рядко. Според арх. Георги Колчаков – председател на “Баховото общество”, инициатор и основен организатор на концертите, музиката на Бах насочва съзнанието към истинските стойности по неповторим начин.
“Композиторът е казал с музиката си това, което с думи е трудно да изразиш – споделя той. – Моралният заряд, който носят пасионите има огромно значение. Музиката е много въздействаща. Всяка година, на следващия ден след концерта, аз съм невероятно щастлив. Все едно, че не стъпвам по земята. “Баховото общество” е изцяло нематериална организация. То е нещо като морално-естетическа “завера” на хора, които имат сходни духовни интереси и търсят обединяващото начало на тази музика. Аз съм православен християнин. Почитам ритуалите на нашата църква. Но съм и запален меломан. Обичам музиката от различни епохи. Според канона, в нашите храмове не е позволено да звучи инструментална музика. Ето защо ние представяме пасионите в голямата аула на Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Тази красива зала, оформена в пост-бароков стил, потапя публиката в атмосферата на епохата. Колкото до изпълнителския състав, в основата на всичко е Йосиф Герджиков – човек с много опит и познания в областта на бароковата музика. Той не е само диригент, а и певец. Като изпълнител е участвал в концерти в цяла Западна Европа. Тази духовна музика изисква усет към колективното, какъвто той притежава. Всъщност, това е “Баховото общество” – музикантите. Сред тях е забележителният бас Пламен Бейков, специализирал в Лондон барокова музика, солист на Русенската опера. Както и Петър Данаилов – баритон. Женските партии изпълняват Олга Михайлова-Динева и Гиргина Гиргинова. Красивите гласове и тази година развълнуваха публиката. Сред инструменталистите в оркестъра са някои от най-добрите изпълнители на старинни инструменти.”
Основната солираща партия е на Евангелиста. Той трябва не само да разкаже историята за смъртта и възкръсването на Исус Христос, но да направи така, че дълбокият драматизъм да докосне сърцата на слушателите. Пета поредна година тази партия изпълнява тенорът Виргил Хартингер от Австрия. Специализирал старинна музика в “Моцартеума” в Залцбург и в САЩ, той се справя еднакво добре с вокалната и драматичната страна на библейския герой. “В България съм вече няколко пъти – разказва Виргил. Четири години участвах в изпълненията на “Матеус пасион”, тази година – в “Йоханес пасион”. Имах и един концерт във Варна. Харесвам българската публика. Във вашата страна се усеща невероятен глад за култура, за красотата, която дава изкуството.”
Снимки: “Бахово общество в България”
Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА. Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..
От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..