Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Да те удари горният праг, че да се сетиш за долния

Снимка: Ива Летникова
Днес редица съвременни дизайнери проектират интериора на жилища и офиси, обръщайки се към древни системи. Най-често чуваме за фън шуй и законите за хармонизиране на енергията. Според китайското учение, разположението на вратата и прага са от изключителна важност за просперитета и здравето на хората. От незапомнени времена у нас съществуват вярвания и ритуали за дома, както и за всички предмети и приспособления в него. Сред тях особен сакрален смисъл носят прагът, огнището и коминът. Заедно с вратата на къщата те отбелязват границите между видимия и невидимия свят, връзката между обитателите и техните митични покровители.

Къщата за семейството е светилище, църква, защото в нея се вършат всичките обреди и колят всичките жертви и курбани – пише известният български етнограф Димитър Маринов в началото на ХХ век. Когато се строи къща, входната врата се поставя със специални ритуали, които я превръщат в обект на почитание. Във фолклорния речник названието на входната врата е „стари врата”. Веднъж осветена, тя става сакрално място, което предпазва жителите на дома от външния свят и недоброжелателните енергии. Ако след години се наложи къщата да бъде разрушена, „старите врата” се запазват грижливо. Поверието забранява да се разрушават или изгарят. На Игнажден – 20-и декември, когато започват коледните празници и преходът към Новата година, от полазника – първия гост в дома, се очаква да донесе здраве и плодородие в него. И той първо сяда зад „старите врата” – за да носят кокошките и „да седи” щастието и имането в къщата. Пак там стопанинът на къщата посреща коледарите и приема техните благословии.

Специално значение имат горният и долният праг – те материализират границата между усвоеното и неусвоеното пространство. Ако някой излиза от дома, трябва да тръгне с десния крак, като внимава да не стъпи върху прага. Когато хората се отправяли на далечни пътешествия, непременно спазвали това правило. А точно пред къщния праг, в посоката, която ще следват, близките им изливали съд с чиста вода – за да им върви „по вода”, т.е. без проблеми и препятствия.

В сватбения обичай и до днес се извършва подобен ритуал. При излизане от къщата на родителите си, бъдещата невеста се покланя на долния праг. А когато за пръв път ще пристъпи в новия си дом като омъжена жена, тя се спира при вратата и намазва с масло и мед долния и горния праг – за да има сговор и берекет в къщата, да е благ животът със съпруга й. Невестата внася и две (на някои места три) къдели с вълна, повдига ги три пъти до горния праг – своеобразно обещание, че ще бъде трудолюбива и ще увеличава материалните блага на семейството.

Според изследователите, ритуалите за преодоляване на прага-граница, се извършват в чест на митичната змия-покровител на дома. Вярва се, че тя живее под долния праг или в огнището. В традиционните представи, вълната, която невестата внася, има предпазваща сила. Тя ще й помогне да премине границата от чуждия външен свят към защитената територия, ще я преведе през „охраната” на змията-пазител. Чак след като извърши всички символични действия, младата жена прекрачва прага. От другата страна, с хляб, сол и мед, я очаква свекървата. Това посрещане обозначава приобщаването й към семейната общност.

Под долния праг заравят билки срещу магии и болести. По Великден черупките от първите яйца, с които се отговява – т.е. поставя се край на дългия пост, се събират. Една от жените, най-често свекървата, ги залепва на горния праг. Когато има епидемия или опасност от лоша болест, на горния праг се закачват нищелките – част от тъкачния стан, за която се вярва, че спира някои болести. Граничната зона на долния праг е място и за т.нар. „разделни магии”. Когато в семейството има деца-едномесечета (родени в един и същи месец), те трябва да бъдат разделени символично, за да не боледуват по едно и също време. Децата застават от двете страни на входната врата. Бабата-акушерка на селото (или друга възрастна жена, веща в магиите) разделя яйце с два жълтъка и подава на всяко по един жълтък. Децата трябва да го изядат, разделени от прага. Счита се, че след този ритуал те ще вървят по своя път и съдбата им няма да се влияе от неприятностите, сполетели другото едномесече.

На прага някога колели животните, предназначени за жертвените блюда. Билкари и баячки извършвали магии, с които „разделяли” болестите от тялото на болния. Според народната вяра, на прага не бива да се седи – ще говорят лошо за хората в дома. Има поверия, които спазват и съвременните българи. Не бива да се ръкуваш с госта, ако сте застанали от двете страни на вратата. През прага не се подава нищо. Каквото подадеш, ще се свърши в къщата. Да ти е здрава и сита годината! Да даде Господ къщата да е пълна над праг и под праг – наричали някога.

А и до днес съществува изразът: Да те удари горният праг, че да се сетиш за долния. С други думи – ако си забравил откъде си тръгнал, все ще получиш някакво „съобщение” от съдбата, за да станеш по-смирен и да благодариш за това, което имаш.
По публикацията работи: Албена Безовска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

За обредната храна в традиционната ни култура

Обредната храна е неизменна част от ритуалната система на българина. А в календара на българското село преди повече от век, храната с месо е била рядкост, общо взето 4-5 пъти в годината – Коледа, Гергьовден, Петровден, рибата за Никулден и пр. Затова..

публикувано на 14.06.25 в 13:15
Снимка: Международен фестивал „Средновековен Търновград“

За три дни през юни Велико Търново заживява във времето между XII и XIV век

За десети пореден път фестивалът "Ежедневието на Средновековен Търновград" ще събере от 6 до 8 юни участници от различни краища на Европа, за да възстанови историческите събития и бита на града такива, каквито са били между XII и XIV век, когато е..

публикувано на 03.06.25 в 08:35

Царски символи от Второто българско царство красят сграфито керамиката на новите майстори

Специална занаятчийска работилница за керамични съдове от царски вид, каквито са използвали болярските семейства по времето на Второто българско царство ( XII – XIV в.) има в старопрестолния ни град Велико Търново. Ателието се намира почти в..

публикувано на 09.05.25 в 13:25