Виртуозни инструменталисти, оригинална музика, възторжена публика … Със сигурност тези думи не са достатъчни, но поне донякъде описват празничната атмосфера, която Оркестърът за народна музика при БНР и неговите солисти създадоха в своя концерт, озаглавен „Класиците на българската сватбарска музика” вчера – 14.11.
Както е известно, „сватбарски оркестри” у нас наричат формациите, които съпровождат различни семейни празници. За разлика от големия народен оркестър, създаден в средата на ХХ век, те обикновено са съставени от няколко души. Корените им са в т.нар. „чалгии” – развлекателни инструментални банди, появили се още преди Освобождението на България от османско владичество (1878 г.). Във времето на тоталитарно управление на страната ни съществуваха специални комисии. Те даваха разрешение за работа на общински, самодейни и пр. състави и определяха „правилния” репертоар, който може да бъде представян пред публика. Може би не всички знаят, че немалък период от време т.нар. „сватбарски оркестри“ бяха считани за „второ качество”, а музиката им – за неестетична и отдалечена от българската традиция. Независимо от това, почитателите им непрестанно се увеличаваха, а през 80-те години на м.в. вече се говореше за истински „бум на сватбарските банди”. Нека припомним, че тази традиция е особено добре развита в Тракийската фолклорна област. В „школата на сватбарските оркестри” са израснали легендарни изпълнители – кларинетистът Иво Папазов-Ибряма, акордеонистът Иван Милев и още много други. Днес те са известни по цял свят, гостуват със своите групи на престижни сцени.
© Снимка: Албена Безовска
Oркестър „Канарите”
„Идеята за този концерт не е нова – разказва Димитър Христов, диригент на ОНМ на БНР. Обсъждаме я от доста време. Защото българската сватбарска музика има своето много важно място в нашия професионален живот и търсехме повод да я представим. Това са музиканти, които безкрайно много са развили своя талант. За някои бих казал, че са направо гениални, никой не оспорва тяхното майсторство. Познати са на българската публика не толкова от концертите, които правят. Те свирят на селски и родови събори, на сватби и кръщенета, на всички празници, с които е свързан битът на хората. Пазят традицията такава, каквато е била преди повече от 100 години не само у нас, но и на Балканите. Идеята беше да направим концертен вариант на това, което поднасят имена като Орлин Памуков – кларинет, Атанас Стоев със своя оркестър „Канарите”. За съжаление Иво Папазов не можа да дойде, от програмата отсъства и Матьо Добрев. Но дано имаме друг случай да ги поканим. Мисля, че добре подбрахме програмата, аранжиментите също са добри. Нашият гъдулар Пейо Пеев подготви оркестровите варианти на пиесите от Петър Ралчев – „Татково хоро”, „Чόмпалова ръченица”, „Копаница”. За нас винаги е огромно удоволствие да свирим с акордеониста, който не само определя „модата” в музиката. Той буквално „взривява” всичко около себе си.
© Снимка: Албена Безовска
Орлин Памуков
Орлин Памуков е от известната фамилия котленски музиканти – продължава Димитър Христов. Има един анекдот – когато Господ започнал да разпределя кларинетистите, един от неговите помощници му казал: „Господи, навсякъде оставяш от тях, но защо пропусна Котел?” Отговорът бил: „Не виждаш ли, че аз оттам ги взимам”. Обичам тази шега, защото наистина в малкото планинско градче има много виртуозни кларинетисти. Те са цели фамилии. Орлин е представител на една от тях. Той има богата биография и сериозен опит в сватбарската музика. Дълго работи с оркестър „Орфей”, а през последните години свири със свой оркестър. Много интелигентен музикант, импровизира добре, голямо удоволствие е да се свири с него. Аранжиментите за него направи китаристът Ангел Димитров – наш колега от оркестъра –„Шопската ръченица”, „Котленско хоро”.
„За нас беше чест да сме заедно на сцената и с „Канарите” на Атанас Стоев – изключително обичан музикант, неизменен гост на събития от всякакъв ранг” – каза още Димитър Христов. А ето и как се представи ръководителят на „Канарите”.
„Имам голям опит в тази музика – започнал съм през 1962 г. Това са много години, преживени с няколко поколения слушатели и приятели на оркестъра. Мисля, че човек трябва да има дарба за това и ако усети, че „занаятът е в него”, да започне работа върху собствения си характер, да изгради усет към актуалното, за да може винаги да е интересен за публиката. Когато човек обича професията си, най-много се радва, когато успее да достигне сърцата на хората, да усети обичта им. За наша радост, ние сме част от хубавите моменти в живота. Понякога се случва да свирим на кръщенето на някое дете, на рождените му дни през годините, а като порасне – на сватбата и семейните му празници. И да имаш лични проблеми, забравяш ги, когато работиш. Защото основната ни задача е да създаваме празнично настроение.”
Пъстър, изпълнен с празнично веселие беше и концертът, който ви представихме. БНР излъчи на живо цялото събитие, а хората, които се погрижиха за всички подробности на организацията бяха диригентът Димитър Христов и Ваня Монева – продуцент в нашата медия.
Деси Добрева не за първи път се обръща към една от вечните български песни. След като преди години в "Двама" певицата представи своя версия на "Вървят ли двама", сега ни предлага още по-нова и осъвременена интерпретация – ремикс, създаден от Fabrizio..
С изпълнения на подбрани песни от своя репертоар мъжката камерна формация "Светоглас" ще отбележи 15 години на сцената. Четиримата певци: Даниел Спасов, Станимир Иванов, Николай Боянов и Милен Иванов пеят акапелно ( без инструментален съпровод) и..
Едно от най-големите музикални събития на 2024 г. предстои тази вечер в най-голямата столична зала "Арена" - концерт на Лили Иванова. 15 000 са зрителите, които ще видят легендата на българската поп музика на живо в залата, а още много пъти по..
Деси Добрева не за първи път се обръща към една от вечните български песни. След като преди години в "Двама" певицата представи своя версия на "Вървят..