Повод да се срещнем с музиканта е завръщането му в България през юни за два концерта – в Пловдив на Фестивал за камерна музика и в София – на 18 юни. Той е в афиша на XIX-то издание на културния форум „Салон на изкуствата”. Повече за програмата, на която се насладиха слушателите в столицата, ще разберем от пианиста:
„Доскоро работих върху нов CD, в който включих произведения на Ференц Лист. Част от тях вложих в програмата за концерта ми на 18 юни в НДК: Соната в си минор, „Мефисто валс” , Сонет по Петрарка 104, както и негова преработка на финална сцена от операта „Тристан и Изолда” - Isoldend Liebestod от Рихард Вагнер. Лист е направил много интересна интерпретация на това произведение. С тази транскрипция той изпробва възможностите на инструмента за XIX век.”
Доказал се като талантлив пианист, той вече се утвърждава и в ново амплоа – на диригент. Своя дебют прави с Чешкия национален симфоничен оркестър преди няколко години. Как се е вдъхновил да дирижира, разказва отново музикантът „Първоначално започнах да свиря на пиано, за да ми помогне в изучаването на диригентското изкуство. Но така се получи, че във времето продължих да музицирам и станах солов изпълнител. Така планът ми да стана диригент се отложи във времето. През 2010 реших да се върна към тази моя стара мечта. Докато живях в Лондон, сформирах камерен оркестър „London Chamber Players”. Съставът е струнен, като в зависимост от произведенията, при необходимост се добавят и духови инструменти. В репертоара има творби от барок, класика, романтизъм и XX век. Наскоро имахме участие в Мадрид, закрихме голям фестивал. До края на годината планираме да издадем и CD.”
Иван Янъков концертира в повече от 30 страни, сред които са Япония, Китай, Хонг Конг, Италия, Германия, Англия, САЩ… Като пианист има осъществени концертни записи, излъчени по телевизионни и радио канали в Европа и Северна Америка.
В репертоара на пианиста важно място заемат творби от по-ново време.
„Обикновено в съвременната музика ние, изпълнителите, имаме много голяма отговорност – добавя Иван Янъков. – Без нас тя си остава мастило върху хартия, не добива живот. Аз лично намирам позитивен факта, че съм имал възможност да контактувам с повечето композитори, чиято музика свиря. Премиерата ми в „Карнеги Хол” беше с творби на финландския композитор Магнус Линдберг. Работил съм и с турския автор, живеещ в САЩ – Чалар Арсу. Освен че свиря някои от произведенията му, през юли моят камерен оркестър ще прави премиера на негови творби на фестивал в Северна Англия. Има написана много нотна литература от наши съвременници. Като изпълнители в нашите ръце е отговорността, тази музика да бъде чута и възприета от слушателите.”
В България артистът е бил солист на оркестри като „Софийска филхармония”, „Софийски солисти” и „Classic FM”. Участва в различни музикални фестивали у нас – „Европейски музикален фестивал”, „Салон на изкуствата”, „ Аполония” и други.
Във възлов за Михаела Маринова период, в който животът и музиката ѝ се пресичат, певицата представя може би най-личната си песен - "100 мечти". Тя е вдъхновена от пътя ѝ през последните 10 години – време на израстване, търсене и сбъдване. Посветена..
Един от най-значимите джаз форуми в България – Пловдив Джаз Фест (Plovdiv Jazz Fest) – започна през юли с издание в село Марково, за да продължи през есента в Града под тепетата, когато по традиция ни очаква среща с някои от най-грандиозните джаз..
Представяме ви квартет "Белканто" – това са певците Теодор Батуров, Тончо Тончев, Светозар Христов и Валентин Гальов. Запознават се преди десет години като самостоятелни участници в телевизионен музикален формат, където осъзнават, че имат бъдеще..
В Деня на София ви каним да се разходите по нейните булеварди и да видите града така, както го е видял Михаил Белчев преди точно половин век – през 1975..
Белослава ще затвори страниците на лятото и ще отвори по градски страниците на есенно-зимния сезон с един специален концерт на 18 септември в Кино..