Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пазарът на ваканционни имоти у нас е стабилен

| обновено на 03.09.14 в 15:39 БНР Новини
Снимка: Венета Николова

Купувачи на недвижими имоти не са се отказали от България. За повечето от тях страната ни е любимо място за почивки и дори за постоянно пребиваване. Стотици хиляди граждани на Русия, Украйна, Беларус и Казахстан са щастливи притежатели на т. нар. втори дом у нас, най-вече по морето, където отсядат поне три месеца в годината, за да се наслаждават на топли слънчеви дни и плисък на вълни. По всичко личи, че нито кризата в Крим, нито новините за катастрофалните наводнения в цели региони на България, нито политическата нестабилност, са в състояние да отблъснат съществена част от тези ухажвани от бизнеса ни гости.

Снимка

Около дванадесет процента спад на приходите в туризма това лято прогнозират работещите в бранша. Една от причините е намаляването на цените на почивките с близо десет на сто. Другата е свиването на покупателната способност на руснаците, които са традиционни и най-многобройни гости на родното Черноморие. Именно при тях се наблюдава и известно отдръпване от пазара на недвижими имоти. „В действителност през юни и юли имахме почти двойно по-малко огледи от граждани на Русия в сравнение със същия период на миналата година” – обяснява Теофил Петров, изпълнителен директор на инвестиционна компания, която оперира на българския пазар. Но този отлив, според него, е бил преодолян с лекота благодарение на ръст на сделките с граждани от бившите съветски републики. И все пак защо руснаците, които през годините буквално завладяха Черноморието ни, превръщайки цели ваканционни комплекси в територии с преобладаващо руско присъствие, сега се двоумят дали си струва да инвестират в покупката на имот у нас?

„Първо започна кризата с Украйна и съответно обезценяването на руската рубла, което доведе до известно сдържане в руските клиенти” – казва г-н Петров. „Сериозно влияние оказва и фалитът на водещи руски туроператорски агенции, които зарязаха клиентите си насред лятната им ваканция. А голяма част от тези хора са собственици на ваканционни имоти в България. Така че мнозина бяха възпрепятствани да дойдат у нас. Вярно е, че много руски граждани пътуват за България с личните си автомобили, но за целта им се налага да заобикалят Украйна и да минават през Беларус и Полша, а това удължава пътя и увеличава разходите им.”

Снимка

И ако руснаците в момента се колебаят дали да инвестират в покупка на втори дом, то не така стоят нещата с останалите купувачи. Оказва се, че все повече клиенти от Беларус и Казахстан се сдобиват с ваканционен апартамент или къща в България. Да не говорим, че през последните месеци сделките с граждани от Украйна са скочили с десет на сто. Тази категория клиенти не е нова за страната ни, но любопитното е, че от началото на военния конфликт в Украйна активността им определено се е засилила. Защо ли?

„При Беларус и при Казахстан ръст имахме още през миналата година” – пояснява Теофил Петров. „Там се забелязва сериозно засилване на интереса, но той е дългосрочен и не е от тази година. Докато що се касае до украинските граждани, до началото на кризата те имаха достъп до собствените си курорти на полуостров Крим. След като се случиха събитията от тази пролет обаче, достъпът до там е затруднен и те се насочиха към естествено най-близката за тях ваканционна дестинация, каквато е България. За украинците тя е страна, близка като език и култура. Да не говорим, че е част от ЕС.”

В крайморското градче Созопол например, компанията, за която работи Теофил Петров, стопанисва комплекс с около хиляда апартамента. И почти всичките са закупени от рускоговорящи клиенти. Става дума най-често за възрастни двойки или за семейства с деца. И ако допреди години собственици на ваканционни имоти бяха предимно английски граждани, които купуваха с цел инвестиция и краткосрочна печалба, сега тяхното място заеха руснаците, украинците и граждани на Беларус. С тази разлика, че тези хора пристигат тук не за да правят бизнес, а водени от чисто емоционални подбуди. „Имаме два типа клиенти. Едните търсят апартамент или къща, най-често на Черноморието ни, с цел постоянно заселване в България, където се чувстват като у дома. А другите се сдобиват с имот, който да им подари дълги летни ваканции в слънчева България” – обяснява Теофил Петров.

Независимо от развоя на събитията в Украйна, а и в България, експерти вещаят гореспоменатите тенденции в областта на ваканционните имоти да продължат и през следващата 2015 г. Следователно ще очакваме сравнителна стабилност в бранша поне в близките дванадесет месеца. За сектор, подвластен на постоянно променящата се икономическа и политическа конюнктура, това е добра новина!

Снимки: Венета Николова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..

публикувано на 29.11.24 в 10:10

Превръщат влека Говедарци-Мальовица в седалков лифт

Старият влек в село Говедарци, община Самоков предстои да бъде модернизиран като четириседалков лифт с капацитет от 1520 души на час. Подобно предложение е внесено в Регионалната инспекция за опазване на околната среда и води – София от компанията..

публикувано на 24.11.24 в 08:25

Река Янтра разказва истории: каякинг сред скални чудеса и зелени тунели

Река Янтра извира в Стара планина на 1220 м. н.в. и се спуска на север, като лъкатуши през живописни долини и проломи, пресичайки градовете Габрово и Велико Търново. Малко преди да се влее в Дунав, в района на селата Беляново и Новград, като..

публикувано на 19.11.24 в 10:25