Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българите са сред най-нередовните платци в Европа

БНР Новини
Снимка: архив

България и Румъния са в дъното на класацията по редовно изплащане на задълженията си в ЕС. Това сочат данните на ежегодното проучване на EOS GRUP „Навици за плащане в Европа” за 2014 г., проведено в дванадесет страни-членки. Основна причина за това е кризата, но трябва да се променят и навиците на бизнеса и крайните клиенти при плащания, е един от изводите.

В Германия, Франция и Испания например, клиентите плащат сметките си сравнително навреме, докато в България, Румъния, Словакия и Гърция, а и във Великобритания, кредиторите трябва да са доста по-търпеливи към нередовните платци, каза Райна Миткова, шеф на Асоциацията на колекторските фирми у нас при представянето на данните. По думите й, по индекса „финансова дисциплина” България е най-зле в търговията, следвана от сектор „услуги”.

„Тази година българските компании са от първенците по най-забавени плащания заедно с Румъния. На практика от всички фактури за вземания у нас само седемдесет на сто се изплащат навреме, двадесет и пет процента са забавени плащания, а пет процента – отписани като несъбираеми. Аналогично е положението и в съседна Румъния. В противоположния полюс като добър пример може да се посочи Германия. Там плащаните навреме вземания и фактури са 83 на сто, забавените – шестнадесет процента, а несъбираемите – около два процента. Добър пример е и Франция (осемдесет на сто навреме платени). Като цяло в Западна Европа се наблюдава по-навременно плащане от Източна Европа.”

За повечето български фирми главните причини за нередовното плащане на дълговете са липсата на пари-кеш и забавените плащания от собствени клиенти, което се превръща в омагьосан кръг. А за физическите лица това са безработицата (35 процента) и умишленото неплащане (31 на сто). Българските компании са сред първите в Източна Европа и по най-кратки срокове за погасяване на отложени плащания, изисквани от кредиторите, с тенденция те да стават все по-кратки. По този показател ние сме на второ място след Полша в региона. Най-дълги срокове на клиентите си у нас дават фирмите в промишлеността (40 дни), а най-кратки – в търговията (34 дни) и услугите (37 дни).

За по-ефективното събиране на дълговете обаче е важно и как те се събират от все по-широко ползваните за целта частни колекторски фирми, каза в интервю за Радио България Райна Миткова. Според нея, ако проблемът любезно се обясни и заедно с клиентите се потърсят причините и решението, те са по-склонни да платят:

„За съжаление, все още ни свързват с „образа” на големите гологлави „момчета” с кожени якета” – припомни тя силовите „методи” за събиране на дългове през 90-те години на миналия век. „А парите се събират съвсем нормално, както е по цял свят от памтивека. В първите дни от закъснението с SMS по мобилния телефон се напомня на длъжника, че има неплатено вземане с текст: „Моля, обадете се”, „Платете до…”. Ако не подейства, следва любезно телефонно обаждане, за да се установи какви са причините: забравяне; незнаене, че дължи; липса на пари; неглижиране на проблема и пр., и да се намери решение. Понякога се налага да се чуем с него три-четири пъти по телефона, в това число с писма, за да видим ще има ли плащане. След тримесечно просрочване клиентът се посещава на място, в работата или у дома. Ако не подейства и това, повечето кредитори, главно финансови, почват съдебно преследване. Част от вземанията са събираеми, друга – не. Това са законовите стъпки. Много е важно обаче и отношението на фирмата-събирач към клиента. Държим да се подхожда с уважение, да се пази достойнството му. Срещу нас винаги стои човек. Никой не е застрахован, че няма да попадане в ситуация да не може да си плати сметките. Практиката показва, че хората са много по-склонни да си платят дълга, ако към тях се подходи добре.”

Какъв е процентът на успеваемост?

„Практиката ни показва, че той е много различен в различните сектори. Във финансовата индустрия, например, още в първите няколко месеца на просрочването на дълга, се събират 100 процента от вземанията, и то само с тези методи – SMS, телефонни обаждания, писма. Колкото по-старо става едно вземане, толкова процентите намаляват. Телекомите обикновено използват външни услуги след третия месец на просрочие. Там успеваемостта също е различна. Би могла да е до 30 на сто в рамките на няколко месеца. Това зависи много обаче от вида индустрия и колко сме чакали, за да съберем вземането.”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Росен Карадимов

Само парламентът може да извади "мъртвите души" от избирателните списъци

В правомощията само на Народното събрание е да извади от избирателните списъци така наречените "мъртви души", но 50-ият парламент няма време да го направи, заяви служебният министър на иновациите Росен Карадимов. Той проведе във Велико Търново среща с..

публикувано на 19.09.24 в 09:04
Фотография на Хелга Парис. Снимка: „Гьоте институт“ - България

Изложба в София представя германската фотографка Хелга Парис

В Софийската градска художествена галерия днес от 18:00 ч. ще бъде открита изложбата "Хелга Парис. Фотографии". Кураторът Инка Шубе ще присъства лично на откриването, а на 20 септември ще направи и тур с изложбата. Макар и непознато в България,..

публикувано на 19.09.24 в 06:10

Остава облачно със следобедни валежи на югозапад и североизток

В четвъртък  над по-голямата част от страната ще е облачно. Валежи ще има след обяд в Югозападна България и на места в североизточните райони. Минималните температури ще са между 9° на запад до 15° на изток, в София 12°. Максималните ще са от 20 до 25°,..

публикувано на 18.09.24 в 19:05