През 2013 г. българите са изпили над 511 милиона литра бира, сочат данни на Съюза на пивоварите в България. По продажби на кехлибарената напитка страната ни се нарежда на 14-о място в ЕС. А безспорен лидер по приходи от продажби в сектора е една реномирана нашенска марка с над вековна история. В средата на 90-те години на ХХ век, добре познатата ни още от соца бира „Загорка” беше закупена от холандската компания Хайнекен, превръщайки се в първата приватизирана българска пивоварна. Днес, две десетилетия по-късно, марката е водеща на родния пазар, а акционерите не могат да се нарадват на успехите си.
Как стана така, че икономическата криза от края на 2008 г. разклати стабилни индустрии, като строителната и пазара на недвижими имоти, но не успя да „събори” бирения ни сектор? Оказва се, че нито финансовите сътресения и бедността, нито безработицата и липсата на перспектива, са в състояние да откажат българина от малките радости в живота. Като например чашка ледена пенлива бира в приятна компания. Затова, въпреки трудностите, пивоварните у нас бележат стабилни приходи от продажби. А това важи с пълна сила за марката „Загорка”, започнала възхода си в средата на 90-те, когато бе приватизирана от един от световните лидери на пивоварния пазар – холандската компания Хайнекен. До момента в „Загорка” са били инвестирани над 260 млн. лева от които 200 млн. за модернизация на пивоварната. А иначе приходите й от продажби за последните две десетилетия възлизат на 1,6 млрд. лева. И за всичките тези 20 години българите за изпили 25 млн. хектолитра бира „made in Stara Zagora”. „Това са над 1000 олимпийски басейна пълни догоре” – не скрива задоволството си изпълнителният директор на компанията – Николай Младенов, и добавя, че една от предпоставките за успех, освен инвестициите в технологичния процес, е създаването на сериозно разнообразие от марки, или т. нар. портфолио.
„Българинът консумира марки, а изграждането на портфолиото беше дълъг процес. Давам пример с „Ариана” – една марка, която се е продавала основно в столичния квартал Горубляне, бе закупена от Хайнекен, превръщайки се в най-големия български бранд. Сега всяка пета изпита бира у нас е „Ариана” – обяснява разпалено Николай Младенов. И все пак, няма как икономическата криза да не дава отражение върху сектора, колкото и успешен да е той. Какви са предизвикателствата, пред които са изправени компаниите?
„Ако погледнем перспективата от 2009 до ден-днешен цялата категория стои на едни и същи обеми” – казва Николай Младенов. „Това означава, че консумацията расте, но по сравнително изкуствен начин. Причината е, че населението намалява и де факто се вдига консумацията на глава на население, но общите хектолитри си остават едни и същи. Така че е трудно да се работи на такъв пазар, защото той е статичен и единственото, на което можеш да разчиташ, е да бъдеш иновативен, да печелиш пазарен дял и да бъдеш по-ефективен в начина, по който правиш бизнес. В същото време ако погледнем последните четири години, „Загорка” държи около 65 на сто дял от цялата печалба в бирената индустрия. Така че компанията е печеливша.”
Кой е най-големият проблем, с който се сблъсква пивоварната индустрия в България?
„Най-големият проблем пред индустрия като бирената, е ограничената покупателна способност на консуматорите” – пояснява Николай Младенов. „От една страна няма ръст на търсенето, а от друга се търсят продукти на промоция, по-евтини марки. Така че стойността в категорията се унищожава – това е най-голямото предизвикателство за нас – ограничената консумация и сравнителната неплатежоспособност.”
Бившият изпълнителен директор на „Загорка”, холандецът Рууд ван Ейнден, има какво да разкаже за 4-годишния период, през който е представлявал Хайнекен в България. И не скрива задоволството си от постигнатите резултати. А на въпроса ми лесно ли се прави бизнес у нас, отговаря така:
„Бих казал общо взето – да. В смисъл, че аз лично никога не съм срещал особени препятствия в това отношение. Понякога обаче ми се е искало да имате по-прозрачно законодателство. А ако става дума за икономическата среда, след 2009 г. нещата в България се промениха. Защото кризата все още не е отминала и компаниите ще трябва още да се борят, за да оцелеят. Това си е истинско изпитание! И затова през последните пет години в България нямаме ръст в приходите и в консумацията на нашия продукт. Работим на един пазар, който е в застой. Това обаче е тенденция, която важи не само за България, а и за други страни, в които компанията ни присъства.”
Снимки: Венета Николова
Групата на "Демократична България" е предложила на ГЕРБ-СДС и на "БСП - Обединена левица" да гласуват "за" кандидатурата на Силви Кирилов от ИТН за поста председател на 51-вото Народно събрание. Йордан Иванов, народен представител от "Продължаваме..
Народни представители от ГЕРБ-СДС внесоха в Конституционния съд искане за тълкуване на разпоредби от основния закон на страната, предаде БТА. Депутатите искат яснота по въпроса, дали когато е изтекъл мандатът на членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), този..
Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит, притежатели на обикновени български паспорти за не повече от 30 дни. Ситуационният център на..
Оцеляването на милиони хора по света, живеещи в условията на войни, глад, болести и безмерно отчаяние, ежедневно е поставено на карта. Нерядко..
Елхата на децата на София от днес грее празнично пред Националния дворец на културата. Играчките върху коледното дръвче са изработени от малчугани във..
Резултатите от пробите, взети от заразените стада край Велинград, са 100% достоверни и потвърдени с втора проба, съобщи пред БНТ Деян Стратев,..