Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Всеки втори журналист потвърждава политическа и икономическа зависимост на медиите в България

Снимка: capital.bg

Мащабно изследване за влиянието на собственици, политици и рекламодатели върху медиите показва стряскаща зависимост на журналистите в България. Всеки втори от анкетираните 100 журналисти от 40 медии се оплаква от политически натиск в работата си, а всеки трети споделя за оказвано влияние от страна на рекламодатели. Изследването е проведено от двама признати медийни експерти – Крум Благов и Орлин Спасов.

„Отказаха ни да участват в изследването много журналисти, сред тях и известни телевизионни водещи и репортери. Колегите открито признаха, че ги е страх” – споделя Крум Благов. Всеки трети журналист в България смята, че политическият натиск върху медиите се засилва, като в редакциите масово съществуват неписани правила за отразяването на теми, хора или фирми с определена тенденция. Студията назовава и лостовете на влияние:

„На първо място е възпрепятстването на достъпа до информация” – твърди Крум Благов. „Политиците, които са на власт, независимо дали правителство, парламент или кметове и общински съветници, масово отказват да дават информация на враждебни медии. И обратното – приятелски медии са фаворизирани чрез подаването на вътрешна информация. Друг лост за влияние е комбинацията от политически и административен натиск. Една от големите вестникарски групировки твърди, че по време на предишното правителство им е назначена данъчна ревизия, просто защото са били критични към управлението. И третото нещо, което се случва много често, това е спирането на достъпа до пазара. Ще ви дам един пример: в един от големите български градове кметът заплашва собственика на най-голямата разпространителска фирма, че ще му отнеме вестникарските павилиони, ако продава определен седмичник. Този кмет днес е депутат в новия парламент.“

Изследването на Крум Благов и Орлин Спасов за първи път включва паралелно допитване до журналисти и собственици на медии в страната. Те от своя страна се оплакват от натиск оказван от рекламодателите. В изследването си двамата експерти са установили, че собствениците в повечето случаи са само проводник на влиянието.

„За мен беше изключително полезно, тъй като подобно изследване не е правено до момента” – твърди Орлин Спасов. „Изследвани са други отделни аспекти на влиянието върху медийната среда, напр. как ПР агенциите влияят върху средствата за осведомяване, но такова комплексно изследване, каквото ние направихме, на отношението на собственици, политици и рекламодатели като една взаимосвързана група не е правено. За това мисля, че фактите са изключително интересни и показателни за това, какво се случва в момента в българската медийна среда.”

Представянето на изследването се проведе под знака на поредното пропадане на България в класацията за свободата на словото на международната организация „Репортери без граници”. Страната ни се намира вече на стотната позиция, което я заковава на последното място сред всички 28 членки на ЕС. Ръководителят на Представителството на Европейската комисия в София Огнян Златев, който дълги години е изследвал медийната регулация и свободата на словото в страните от Източна Европа, допълни, че България няма как да разчита и на международен натиск, за да създаде собствен качествен медиен пазар.

„Гледайки различните класации на големите международни организации, които се занимават със свободата на словото, виждаме, как нашите медии се считат за все по-недемократични, все по-зависими, все по-малко професионални, че те не изпълняват своите основни функции да информират и възпитават обществото, а по-скоро са се обърнали към развлекателната материя или към откровено целенасочено пропагандиране на определени идеи на техните собственици, които продължават да бъдат в голямата си степен все още неясни, потайни и т.н.”.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Паметникът на капитаните в Сливница

Българските сухопътни войски отбелязват празника си

Сухопътните войски в България честват бойния си празник. В съобщение на пресцентъра на Министерството на отбраната се отбелязва, че на 19 ноември се навършват 139 г. от славната победа при Сливница и 146 г. от създаването на българските сухопътни..

публикувано на 19.11.24 в 11:07

Книгата „Десет велики българолюбци“ разказва за чужденци със следа в българската история

В Националната библиотека „Св.Св. Кирил и Методий“ в София тази вечер от 18:00 ч. ще бъде представена книгата „Десет велики българолюбци“ на журналистката Милена Димитрова. Разказът за десетте личности от различни националности и епохи съживява..

публикувано на 19.11.24 в 08:05

България днес - 18 ноември 2024 г.

Започваме новата работна седмица с истории за българската демокрация – преди и сега. Колко различни са лозунгите от първия свободен митинг в страната ни преди 35 години и днешните искания на гражданското общество?..

публикувано на 18.11.24 в 19:00