Тази вечер е първият спектакъл от триптиха на Имперския руски балет на сцената на зала 1 на НДК – „Лебедово езеро” /10.02/, „Кармина Бурана” и „Болеро” /11.02/, „Дон Кихот” /12.02/.
Въпросът, който си задаваше част от публиката, научавайки за гостуването на Имперския руски балет у нас, беше дали това е истинска руска трупа от най-висока класа или трупа менте с лъскав руски етикет. Тази вечер в препълнената с публика зала 1 на НДК виждаме, че са истински технични, артистични, вдъхновени млади балетисти.
Кои са те? Имперският руски балет е създаден през 1994-та г. за юбилейната вечер на легендарната руска балерина Мая Плисецкая в Япония. По това време създателят й Гедиминас Таранда е бил мениджър на Балшой театър, а преди това водещ солист там. Мая Плисецкая го насърчава да създаде частна балетна компания. И до днес се конкурираме успешно с най-престижните театри по качеството на нашите продукции, въпреки че сега е точно 10 пъти по-скъпо да създадеш един балетен спектакъл в сравнение с 1994-та! Как успяваме? Ние сме като спортистите. Когато спортистът е гладен, като млад вълк, той през цялото време търси, иска, трябва нещо да достигне. Така работи частната компания. Когато си на сигурна заплата в театъра, можеш да отказваш половината възможности за гастроли: „Ало? Какъв е Вашият театър? Малко стар? Не, благодаря!... Ало? Колко е голям Вашият театър? Не, не е интересно!“ А ние се захващаме и с трудните задачи и работим много, сподели Таранда.
Защо имперски руски балет? Името на трупата е реверанс в памет на императорското семейство, за неговия изключителен принос в развитието на руската култура, в създаването на Болшой театър и Мариинския театър, където се ражда и израства славата на руския балет. Таранда говори с гордост и за империята на руското изкуство по света, за това, че във всяка държава работят руски творци. Навсякъде срещаме руски художници, композитори, музиканти, балетисти. Във всеки театър руското изкуство, руската школа продължава да живее. Затова за мен беше много важно в трупата да участват възпитаници на руската школа от различни държави по света. Имаме 40 артисти – солистите ни Лина Шевельова и Нариман Бекжанов са от Молдова и Казахстан, имаме четирима украинци, двама испанци, италианец, мексиканец, руснаци, литовци, каза Таранда.
Репертоарът на Имперския руски балет включва всички класически балети и няколко нови творби. Тази вечер трупата се представя с най-големия класически шедьовър, най-любимия балет на българската публика според резултатите в националната анкета на БНР „Любимите ви класически балети” – „Лебедово езеро” на Чайковски. И от това, което виждам, очаквам бурни финални аплодисменти за изящната балерина Лина Шевельова в ролите на Одета/Одилия и за атлетичния балетист Нариман Бекжанов в ролята на принц Зигфрид.
Утре вечер Имперският руски балет ще представи „Кармина бурана“ на Карл Орф и „Болеро“ на Равел. Но не Болерото на Морис Бежар, а един нов много динамичен спектакъл, който се развива в кръгообразно движение, сякаш увлича балетистите във водовъртеж. Художник на костюмите за този спектакъл е Ала Коженкова, близък сътрудник на Валери Гергиев в Мариинския театър в Санкт Петербург. Поради големия зрителски интерес беше добавен трети спектакъл в четвъртък, когато Имперският руски балет ще танцува „Дон Кихот“ на Минкус. Постановката е композиция от мизансцени от различни спектакли, които показват най-доброто от московската школа, поднесено с много чувство за хумор.