Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Червен, червен Великден!

Празникът на Христовото Възкресение е може би най-таченият и обичан ден в българския фолклорен календар. Символичният му смисъл се свързва с победата на живота над смъртта, раздялата с остарялото и отминалото и надеждата за щастливо бъдеще. Неслучайно, макар и подвижен, празникът се пада винаги в разгара на пролетта, когато животът с пълна сила разцъфтява след дългата зима. Идването на Великия ден се очаква дълго и трепетно от млади и стари. С него завършва Великият пост, най-дългият и тежкият през годината, когато в продължение на 49 дни хората се отказват от блажната храна, от виното и веселбите, от хорàта и свирните, от брачното общуване. Настъпването на Великден поставя край на дългото въздържание и предлага изобилни трапези, гостувания у роднини и близки, празнични хорà и всенародно веселие.




Емблематични за празника са шарените яйца, особено червените на цвят. Любопитен е въпросът защо именно те се превръщат в основен символ на този ден? От една страна яйцето е първата блажна храна, с която по традиция се отговява след дългия пост. В християнството то се тълкува като символ на Христовия гроб, който неговите последователи намират празен след Възкресението и по-общо, като символ на вечния живот и духовното спасение. И във фолклора яйцето е ключов образ то се свързва със слънцето, с живота и с плодородието, предпазва от зли сили, с него се лекува и се развалят магии. От друга страна, червеният цвят, който според богословите символизира пролятата кръв на Спасителя, в традиционната култура означава живот, енергия, жизнена сила и в същото време прогонва всичко лошо и опасно. Боядисването на яйца за Великден е било разпространено в целия християнски свят, но с течение на времето в Западна Европа истинските яйца са заместени от шоколадови или от пластмасови, пълни с бонбони и други лакомства. За сметка на това сред славянските и балканските народи традицията да се боядисват яйца се запазва и до днес и се усъвършенства до истинско изкуство. Тъй наречените писани яйца или шарени перашки, които момите и младите жени приготвят за най-близките и обичани хора, съчетават красиви и сложни орнаменти. Според някои изследователи те дори могат да се разчетат като своеобразен код, пазещ древни знания за вселената.

Други типични празнични храни са обредните хлябове, украсени с шарени яйца, които през ХIХ век постепенно са изместени от европейския по произход козунак, както и печеното великденско агне с традиционната дроб-сърма, приготвена от агнешки дреболии с ориз и подправки.

И днес хиляди българи се стичат в храмовете в навечерието на Възкресение Христово, за да присъстват на полунощната празнична служба и да отнесат в домовете си запалени свещички с жив огън, донесен от Йерусалим. Запазена и досега е традицията да се гостува на роднини и близки, като се носят дарове – шарени яйца и козунаци. Навсякъде звучи празничният поздрав: Христос Воскресе!, на който по традиция се отговаря: Воистину Воскресе!

В миналото задължителен елемент от празника били великденските люлки. Особено значение имали те за младите хора, на които предстои да се задомят. Всеки младеж гледал за залюлее своята избраница и така да ѝ покаже чувствата си, а през това време останалите девойки пеели закачливи песни за двамата влюбени. Вярвало се още, че обредното люлеене предпазва от похищението на змейове и самодиви, както и от болести, затова на люлките се качвали също млади невести и деца. Друг важен момент било великденското хоро, което събирало млади и стари на селския мегдан. Всички обличали чисто нови дрехи, а момите слагали най-красивите си премени, изработени от самите тях, и така показвали не само хубост, но също трудолюбие и сръчност.





Още от категорията

Царски символи от Второто българско царство красят сграфито керамиката на новите майстори

Специална занаятчийска работилница за керамични съдове от царски вид, каквито са използвали болярските семейства по времето на Второто българско царство ( XII – XIV в.) има в старопрестолния ни град Велико Търново. Ателието се намира почти в..

публикувано на 09.05.25 в 13:25

На гергьовски курбан в параклиса "Св. Георги" в Пирдоп

Голям празник като 6 май – Ден на Св. Георги Победоносец – не минава без подготовка за курбан във всички православни храмове, носещи името на светеца. Най-често храната се приготвя от агнешко или овче месо, както повелява традицията на този ден...

публикувано на 06.05.25 в 07:30

Чехът Лудвик Куба посвещава том на народните песни по българските земи

В края на 19-и век чешкият художник и фолклорист Лудвик Куба предприема пътуване до нашите земи, за да изследва българското песенно наследство. След като записва чутите мелодии, той посвещава цял том на България в своята поредица "Славянството в..

публикувано на 28.04.25 в 14:50