Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е наложила глоби с общ размер от 200 хил. лв. на дъщерните дружества на платформата за граждански таксиметрови превози Uber – UberBV, UberRasierOperations, и двете холандски компании.
Проверка в Търговския регистър установи, че у нас чрез холандски дружества, чиито собственик на капитала е американската компания, има регистрирани други две фирми „Юбер България” и „Юбер България Софтуер енд Дивелопмент”. Те явно не са се оказали свързани с превозите, които се предлагат на територията на София от името на „Юбер“, коментират юристи.
Според Марио Гавраилов, говорител на КЗК, проверката установява, че от „Юбер“ се предлага таксиметрови услуги, въпреки твърденията на представители на компанията, че не се занимават с превози, а с технологии:
Основанията за това са свързани с това, че услугите на „Юбер“ имат основни характеристики на таксиметровите превози: предлагат се платени транспортни услуги по предварително зададен от клиента маршрут. Тази онлайн платформа помага на шофьорите, които извършват тези услуги, да не плащат данъци, както и дължимите такси за лицензи, които се заплащат от останалите фирми в бранша. На две от дружествата на „Юбер“ е наложена глоба от по 50 хил. лв. за нелоялна конкуренция и нарушаване на правилата в бранша. Освен това КЗК наложи още по една глоба от по 50 хил. лв. на всяка компания заради отказ за предоставяне на информация за оборота им. Затова е приложена предвидената възможност да се определи по служебен път размерът на втората глоба.
Представители на „Юбер“ бяха потърсени за коментар, но не получихме отговор. Наложената от КЗК глоба може да бъде обжалвана в съда от страна на двете холандски компании, като последната инстанция е 5-членката на ВАС. Освен паричната санкция, КЗК разпорежда на дружествата да прекратят нелоялните практики, което означава да спрат дейността си. Компанията трябва да се съобрази с това решение, а контролът за спазването му е към ИА „Автомобилна администрация“.
Въпреки това не е напълно ясно дали ще се случи. Юристи допускат, че „Юбер“, която така и така заобикаля закона, може да продължи дейността си у нас чрез трето дружество, регистрирано в България или в друга държава. Сървърите на „Юбер“ са в САЩ, а зад дейността в България стоят не регистрираните у нас дружества, а двете глобени холандски компании, което затруднява процеса по санкциониране на нарушението. А по-ниската цена на услугите идва от това, че не се плаща такса за лиценз, ДДС и осигуровки и др. Не е ясно и дали шофьорите на гражданските таксита минават тест за психологическа пригодност и дали са осъждани.
По този начин „Юбер“ ощетява държавния и общински бюджети, но също така поставя под риск и клиентите си. В случай на пътно-транспортна злополука същите не са защитени в степента, в която клиентите на такситата, защото автомобилът гражданско такси е със стандартна гражданска отговорност.
Производството в КЗК срещу „Юбер“ започва в края на 2014-а и отнема повече от 6 месеца, след като постъпват сигнали от Столична община и от една от големите компании за таксиметрови превози в София.
Напоследък КЗК се оказа институцията, на която са прехвърлени доста горещи картофи: конфликтни ситуации, възникнали от дупки в законодателството или недостатъчен контрол. В сферата на транспорта в момента комисията проверява и т. нар. „копърки“ или самоосигуряващи се шофьори, които ползват на франчайзинг фирмена марка и вземат 7-8 пъти по-високи тарифи от средните за пазара.
Светият синод на Българската православна църква - Българска патриаршия изразява своята подкрепа за въвеждане на предмет с работното наименование "Добродетели и религия" в редовната програма на училищата в Република България. В изявление от..
Протест под надслов "Достоен труд - достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!" възпрепятства тази сутрин излизането на превозните средства по всички автобусни, тролейбусни и трамвайни линии на софийския обществен транспорт. Редовно работи..
В страха си от гласа на българските граждани при провеждане на референдум за готовността на България да въведе еврото през 2026 г., днес новото мнозинство в парламента погази Конституцията и законите, употребявайки председателя на Народното събрание...
В началото на 60-те години на м.в. се приема, че състоянието на водните запаси на страната ни е недостатъчно за нуждите на земеделието, затова започва..
Протест под надслов "Достоен труд - достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!" възпрепятства тази сутрин излизането на превозните средства по..
Протестът на градския транспорт в София блокира движението на трамваи, автобуси и тролейбуси, както и учебния процес в училищата. От сутринта..