Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Във Велико Търново започва летният оперен фестивал „Сцена на вековете” 2015

БНР Новини
Снимка: БУЛФОТО

„Сцена на вековете” – фестивалът, вдъхновен от героичното историческо минало на страната ни, отново ще потопи почитателите си в магията на операта. Това издание е по-специално, защото се навършват три десетилетия от първата постановка на Софийската опера и балет на хълма „Царевец”. Оттогава естественият декор на средновековните крепостни стени се превръща в постоянна сцена за спектаклите. След 21-годишно прекъсване, форумът е възстановен през 2008 г. по повод един век от обявяването на Независимостта на България.

Тазгодишната „Сцена на вековете” предлага в две поредни вечери (24 и 25 юли) първата опера на Маестро Георги Атанасов „Борислав”. Създадена през 1911 г. по едноименната драма на Иван Вазов, тя остава в културния летопис като първата българска историческа опера.

Шедьовърът от руската класика – операта „Борис Годунов” от Модест Мусоргски ще прозвучи на 31 юли и на 1 август. Изненадата, която режисьорът акад. Пламен Карталов поднася на публиката е на финала – вместо със смъртта на угасналия от мъка руски владетел, постановката завършва с шествие през катедралата „Василий Блажени”. Премиерата й бе играна миналото лято с голям успех пред храм-паметника „Александър Невски”.

Борис Спасов, който ще дирижира „Борис Годунов” през двете вечери, разказва за ролята на фестивала в културния живот на българина и за приноса на акад. Пламен Карталов:

Той е изключителен драматург и оперен режисьор. Направи ефектна и раздвижена постановка, много интересен декор – например повехналите брези на сцената символизират социалното положение на народа, който е главно действащо лице заедно с Борис Годунов в тази монументална драма. Фестивалът „Сцена на вековете” е неизменна част от културната политика на България. В първото издание е била поставена операта „Ивайло”, дирижирана от самия композитор Марин Големинов и режисирана от Пламен Карталов. Той има огромна заслуга за поддържането на този фестивал. А самият форум се радва на международен отзвук – всяка година събира голям брой чужденци.

Интересно подробност е, че операта „Борис Годунов” има няколко оркестрации. След като Мусоргски я написва, той за няколко месеца завършва оркестрацията й. По-късно се появява изключително ценната преработка на Николай Римски-Корсаков. В този вариант операта се е играла десетки години в Русия и по света. Дмитрий Шостакович също е сред големите имена, работили върху шедьовъра. Спектакълът на Пламен Карталов е по редакцията на диригента Дейвид Лойд-Джоунс.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Октет от арфи - за първи път на българска сцена

Ансамбъл от две и повече арфи не е новост за българската сцена. Но за първи път ще имаме възможност да чуем цял октет, което със сигурност е събитие за страната ни. Идеята, подбора на програмата и организацията на предстоящия концерт дължим на Кохар..

публикувано на 20.10.25 в 13:05

"Докато те има" – нежна балада с надежда за утре

Двама певци – Бояна Карпатова и Борис Христов – се събират за дуетна песен, озаглавена "Докато те има". Самата Бояна пише музиката и текста, аранжиментът е на Артур Надосян. Ето какво казват изпълнителите за посланието на песента: "Времето тук на..

публикувано на 20.10.25 в 10:15
Трио

Парижкото трио "Оренда" за първи път представя изцяло български репертоар в София

Да сбъднеш мечтата си в български ритъм и на френска земя. Така метафорично можем да започнем историята на музиканта и педагог Стефка Митева и българо-френското трио "Оренда", в което я допълват Сандрин Конри и Джулия Орсе . Началото на..

публикувано на 15.10.25 в 09:30