Ако високо нейде в Рила планина, сред песните на птиците и ромолящия поток дочуете и нежно подръпване на струни, не се учудвайте! Трети ден в курорта Боровец арфата слива ефирния си тембър със звуците на природата. Любители и професионалисти, обединени от любовта си към този древен инструмент се учат на интерпретация и техника, сценично представяне, импровизация. И всичко това – благодарение на неуморните усилия на известната наша арфистка Анжела Маджарова. Направила първите си стъпки в Националното музикално училище в София и в Младежка филхармония „Пионер”, тя се развива в обкръжението на световни музиканти и прави международна кариера с репертоар от барока до съвременната музика. Една от целите й днес е да популяризира арфата, затова за втори път събира в лятна академия ценителите на този инструмент. Идеята е да почерпим опит от нашите арфисти, които работят по света и всяко лято си идват в родината. Така ще осъществим приемственост между поколенията, казва Анжела.
Някои от участниците – българи или чужденци, идват от Бразилия, Дубай, Италия, Гърция, Великобритания, за да се посветят на джаза, класиката и съвременната музика. Анжела Маджарова пояснява:
Ние сме трима лектори. Росица Милевска преподава джаз арфа и импровизации. Тя е класически арфист, но по-късно се профилира като джазов изпълнител. Живее и работи във Франция, както и втората ни лекторка Юлиана Тошкова. Тя пък е композитор и арфист. В заниманията си акцентира върху музиката на ХХ век. Третият лектор съм аз – обхващам повече оркестровите трудности, тъй като имам опит с класическия репертоар в оркестъра, а също като камерен изпълнител и солист. Най-хубавото между всички участници е, че цял живот са си мечтали да свирят на арфа, не са се отказали и са осъществили своята мечта. През XXI век инструментът не може да се смята повече за аристократично занимание – особено келтската арфа, която не струва скъпо. За нея има огромен репертоар и човек може да й се посвети професионално или да свири любителски цял живот.
Яна Дойнова и Росица Милевска са от двете страни на обучението – първата като студент, а втората като преподавател.
Записах се в академията, защото тя дава шанс на всеки от нас да види докъде е стигнал другият, да обмени опит и да получи различно мнение за свиренето си – казва Яна. Шанс е, че имаме и композитор на съвременна музика. От нея получаваме прекрасни съвети за интерпретацията. Тук се чувстваме като в рая – арфи, река, обкръжени сме от приятни хора.
А Росица Милевска допълва:
Супер идея е събитието да се организира сред природата. Събрали сме се, за да се обогатим взаимно. По отношение на джаза учениците ми имат хубави хрумвания и са готови да вложат много от себе си, за да се получи добър резултат. Вярно е, че са в началото, но човек винаги започва от някъде.
В първия ден от академията преподавателите свириха пред своите възпитаници, които, на свой ред, ще върнат жеста с малък концерт на 30 юли в Самоков.
Снимки: предоставени от Анжела Маджарова
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..
“Борис Христов – Посланик на българската песен” – така е озаглавен концертът на оперният певец Пламен Бейков и на пианистката Божена Петрова, който ще се състои тази вечер в Първо студио на БНР. “ Програмата е опит за реконструкция на творческите..
Малко познати произведения в изпълнение на изключителни музиканти очаква столичната публика на 6 ноември в зала "България". Ще прозвучат Вариации върху тема на Франк Бридж, оп. 10 – ранна творба на Бенджамин Бритън , посветена на неговия учител по..
На 9 ноември една от залите на Фолклорния ансамбъл "Тракия" в гр. Пловдив ще събере млади таланти за традиционния майсторски клас "С песните на Кичка..
Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС, предава БТА. Класацията е датски..